Budowa tunelu tramwajowego pod Alejami Jerozolimskimi w Warszawie

inzynieria.com 2 dni temu

Przez ostatnie cztery lata pracowaliśmy przy modernizacji Stacji Warszawa Zachodnia, gdzie nasze rozwiązania geotechniczne były najważniejsze m.in. przy budowie tunelu tramwajowego na poziomie -2. w tej chwili kontynuujemy tę prestiżową inwestycję, uczestnicząc w kolejnym etapie budowy pierwszego podziemnego tramwaju w Warszawie – mówi Marek Wasiluk, Kierownik Projektu Soletanche Polska.

Za realizację tego odcinka trasy tramwajowej w kierunku Wilanowa odpowiada konsorcjum firm Grupa ZUE i Fabe Polska jako generalny wykonawca, natomiast prace geotechniczne są w zakresie Soletanche Polska.

Tramwaj do Wilanowa – etap realizowany na Ochocie

Projekt o długości 1,6 km, z czego około 500 metrów będzie biegło w tunelu, zakłada budowę dwóch podziemnych przystanków pod Dworcem Zachodnim, które zostaną połączone z przejściami podziemnymi, ułatwiającymi przesiadki na pociągi i autobusy. Tramwaj wyjedzie na powierzchnię w rejonie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dalej będzie kursował w kierunku ul. Grójeckiej, skąd pasażerowie zyskają wygodne połączenie z centrum miasta, Okęciem oraz Wilanowem.

Czas przejazdu z ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie około 5 minut, a podróż ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Szacuje się, iż linia przewiezie około miliona pasażerów rocznie. Projektanci zadbali również o ochronę zieleni w Parku Pięciu Sióstr, dzięki czemu budowa tunelu nie wpłynie negatywnie na środowisko naturalne w tym rejonie.

Trasa pn. Tramwaj na Wilanów o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Projekt podziemnego tunelu

Firma Soletanche Polska pełni kluczową rolę w realizacji jednego z najbardziej wymagających projektów infrastrukturalnych w stolicy. Odpowiada nie tylko za wykonanie zaawansowanych prac geotechnicznych związanych z budową tunelu, ale również za projekt posadowienia całej inwestycji.

W trakcie projektowania i realizacji napotkano szereg wyzwań inżynieryjnych, które wymagały zastosowania zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

Jednym z głównych problemów była obecność warstwy gruntów organicznych, takich jak gytiy o znacznej miąższości. Tego typu podłoże charakteryzuje się niską nośnością i dużą ściśliwością, co wymagało szczegółowych analiz geotechnicznych i dostosowania technologii fundamentowania – mówi Wiktoria Rzońca, Asystent Projektanta w Soletanche Polska.

Dodatkowym wyzwaniem była znaczna zmienność głębokości wykopu, od około 17 metrów aż do poziomu terenu, co miało istotny wpływ na obciążenia i statykę konstrukcji.

Aby sprostać tym wymaganiom, zastosowano różnorodne rozwiązania w zakresie projektowania konstrukcji, w tym trzy różne grubości ścian szczelinowych oraz zmienną grubość płyty fundamentowej. Tego rodzaju złożoność wymagała niezwykle precyzyjnego podejścia zarówno w fazie projektowania, jak i realizacji – podkreśla Wiktoria Rzońca, Asystent Projektanta w Soletanche Polska.

Postęp prac budowlanych

Na tym etapie kluczowym elementem inwestycji są ściany szczelinowe, które w początkowej fazie robót zapewniają stabilność głębokiego wykopu, a docelowo staną się integralnymi ścianami tunelu tramwajowego.

Po wykonaniu ścian proces budowy będzie realizowany przy zastosowaniu technologii stropowej, znanej ze swojej efektywności w warunkach miejskich.

Metoda ta obejmuje trzy główne etapy:

  • Budowę stropu tunelu, który zabezpiecza górną część konstrukcji i umożliwia kontynuowanie prac przy minimalnym wpływie na otoczenie.
  • Wykonywanie wykopu metodą górniczą, co pozwala na kontrolowane usuwanie gruntu pod osłoną wcześniej zbudowanego stropu.
  • Realizację płyty fundamentowej, stanowiącej podstawę konstrukcji i zapewniającej jej stabilność.

Nasze prace rozpoczęliśmy w lipcu 2024 roku od realizacji pierwszych ścian w rejonie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie wykonano 53 sekcje ścian szczelinowych, każda o długości około 6,5 metra. w tej chwili nasze działania koncentrują się na wyłączonym z ruchu pasie Alei Jerozolimskich. Na tym odcinku wykonamy 7 kolejnych sekcji ścian szczelinowych, które zostaną połączone z wcześniej wybudowanymi fragmentami tunelu w rejonie Dworca Zachodniego – wyjaśnia Piotr Scisłowski, Kierownik Robót w Soletanche Polska.

Po zakończeniu robót w obszarze Alei Jerozolimskich Soletanche Polska przeniesie swoje działania na teren samego Parku Pięciu Sióstr, gdzie będzie kontynuować realizację tunelu tramwajowego.

Logistyka i organizacja na placu budowy

Bliskość centrum Warszawy, intensywny ruch w Alejach Jerozolimskich oraz na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. czynią tę inwestycję szczególnie wymagającą.

Prace w tym rejonie to spore wyzwanie. Jesteśmy blisko centrum Warszawy i Dworca Zachodniego, gdzie ruch na ulicy Bitwy Warszawskiej oraz w Alejach Jerozolimskich jest nieustanny. Ponadto, inwestycja ma charakter liniowy, co generuje szereg trudności takich jak: zarządzanie zespołami, dostawcami, logistyką sprzętu i materiałów oraz utrzymanie najwyższego poziomu bezpieczeństwa na tak dużym obszarze – dodaje Piotr Scisłowski, Kierownik Robót w Soletanche Polska.

Zaangażowanie Soletanche Polska w rozwój infrastruktury transportowej

Soletanche Polska z dumą uczestniczy w realizacji projektów, które odpowiadają na rosnące potrzeby komunikacyjne mieszkańców polskich miast.

Oprócz budowy podziemnego tunelu tramwajowego na Ochocie, firma realizuje w tej chwili prace na takich inwestycjach jak budowa IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, krańcowej stacji C1 Karolin drugiej linii warszawskiego metra oraz tunelu wyjazdowego do Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Na ukończeniu są również prace związane z przebudową i rozbudową Stacji Warszawa Zachodnia.

Jako Soletanche Polska z dumą uczestniczymy w projektach, które kształtują przyszłość miejskiej infrastruktury. Nasze rozwiązania geotechniczne to solidny fundament dla inwestycji, które nie tylko usprawniają komunikację, ale także przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju miast – mówi Hubert Tomczak, Dyrektor Zarządzający Soletanche Polska.

Przeczytaj także: Komora „RETKINIA” – Soletanche Polska zakończyło produkcję ścian szczelinowych

Idź do oryginalnego materiału