Chiński J-35 “niewidzialny” jak F-35? Pekin ogłasza przełom w technologii stealth

chiny24.com 2 godzin temu

Chińskie media państwowe ogłosiły znaczący postęp w technologii stealth, twierdząc, iż najnowszy pokładowy myśliwiec V generacji, J-35, posiada skuteczny przekrój radarowy (RCS) mniejszy niż ludzka dłoń. Informacja ta, ujawniona przez państwową telewizję CCTV, sugeruje, iż chiński myśliwiec osiągnął poziom “niewidzialności” dla radarów porównywalny z jego amerykańskim odpowiednikiem, F-35.

Czym jest skuteczny przekrój radarowy (RCS)?

W uproszczeniu, RCS to miara tego, jak “widoczny” jest obiekt dla radaru. Im mniejsza wartość RCS, tym trudniej jest wykryć, namierzyć i zaatakować samolot. Dla porównania:

  • Starsze myśliwce IV generacji, jak F-16, mają RCS rzędu 5 metrów kwadratowych.
  • Amerykański F-35 ma RCS wielkości ok. 15 cm².
  • Uważany za najbardziej “niewidzialny” samolot na świecie, F-22 Raptor, ma RCS wielkości ok. 1 cm².

Twierdzenie, iż RCS chińskiego J-35 jest “mniejszy niż ludzka dłoń” (szacunkowo 10-100 cm²), stawia go w tej samej elitarnej lidze co F-35, co stanowi ogromny skok technologiczny dla chińskiego przemysłu zbrojeniowego. Według CCTV, zaawansowane adekwatności stealth J-35 wynikają z unikalnego kształtu jego kadłuba oraz zastosowania autorskich metamateriałów, które pochłaniają fale radarowe.

J-35 – pazury nowego chińskiego lotniskowca

J-35 to nie tylko demonstracja technologii, ale najważniejszy element potęgi militarnej Chin na morzu. Jest to drugi na świecie (po amerykańskim F-35) myśliwiec stealth zaprojektowany do operowania z lotniskowców.

Najnowsze materiały opublikowane przez chińskie media potwierdzają, iż J-35 pomyślnie przeszedł najważniejsze testy na pokładzie najnowocześniejszego chińskiego lotniskowca, “Fujian”.

  • Start z katapulty elektromagnetycznej: J-35 z powodzeniem startował z nowej, zaawansowanej katapulty elektromagnetycznej (EMALS), technologii, którą do tej pory dysponowały tylko Stany Zjednoczone. Daje to możliwość startu cięższym samolotom z większą ilością paliwa i uzbrojenia.
  • Lądowanie z użyciem lin hamujących: Myśliwiec pomyślnie przeszedł również testy lądowania na krótkim pasie lotniskowca.

Te udane próby, w których brały udział również inne najważniejsze maszyny, jak samolot wczesnego ostrzegania KJ-600, oznaczają, iż lotniskowiec “Fujian” jest coraz bliżej osiągnięcia pełnej gotowości bojowej. Jego wejście do służby, z myśliwcami J-35 na pokładzie, znacząco zmieni układ sił na wodach Indo-Pacyfiku, dając Chinom zdolności projekcji siły, którymi do tej pory dysponowała jedynie marynarka wojenna USA.

Źródła:

  • South China Morning Post: “China’s J-35 fighter jet ‘stealthier than US F-35’”;
  • CCTV (China Central Television);
  • Global Times;
  • The War Zone / The Drive;

Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału