Od 21 października do 13 grudnia br. realizowany był program edukacyjno-obronny „Edukacja z Wojskiem”. Program to efekt współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Obrony Narodowej. W programie uczestniczyło kilka tysiące szkół w całej Polsce.
„Edukacja z wojskiem” był programem edukacyjno-obronnym – przygotowany i realizowany we współdziałaniu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Obrony Narodowej. Polegał on na przeszkoleniu przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej, uczniów z klas 1-7 w szkołach podstawowych i od II do IV klasy w szkołach ponadpodstawowych.
Głównymi założeniami programu było zaprezentowanie młodzieży w jaki sposób można bezpiecznie zachować się w sytuacjach kryzysowych. Jego głównym celem i założeniem było także podniesienie świadomości dzieci i młodzieży w obszarze bezpieczeństwa i obronności oraz kształtowanie podstawowych nawyków i umiejętności z zakresu obrony i ochrony ludności oraz zachowania w sytuacjach kryzysowych. To odpowiedź na współczesne potrzeby, wyzwania oraz zagrożenia związane z bezpieczeństwem.
REKLAMA
W działanie związane z realizacją programu zaangażowani byli również żołnierze z 20. Przemyskiej Brygady Obrony Terytorialne, którzy w trakcie 3-lekcyjnego szkolenia przekazywali młodym ludziom treści z pogranicza: wojskowości, obronności, bezpieczeństwa, pomocy medycznej oraz obrony cywilnej. Uczniowie zapoznali się m.in. z zasadami alarmowania, sposobami szukania i wzywania pomocy, podstawami ewakuacji i schronienia oraz nawykami udzielania pomocy. Zajęcia przeprowadzane były w szkołach – w klasach, w trakcie godzin lekcyjnych, zgodnie z regulaminem i statutem szkoły. Co ważne szkolenia odbywały się w obecności nauczyciela/opiekuna ze szkoły, a udział w nim niepełnoletnich uczniów wymagał zgody rodziców.
Żołnierze 20. Przemyskiej Brygady Obrony Terytorialnej przeprowadzili szkolenia w szkołach na terenie powiatów będących w podporządkowaniu 201, 202 i 203 batalionu obrony pogranicza. Łącznie przeszkolono ok. 600 dzieci. Dzieci oraz młodzież aktywnie uczestniczyły w prowadzonych zajęciach. Możliwość nauczenia się zasad udzielania pierwszej pomocy, rozpalenia ogniska bez użycia zapałek oraz zdobycie wody pitnej w różny sposób, uwidoczniło jak bardzo potrzebne są podobne projekty edukacyjne. Miejmy nadzieję, iż działaliśmy w myśl przysłowia: „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”.