Fałszywe treści rosyjskiej kampanii dezinformacyjnej wyświetlono 55 mln razy we Francji – podała w czwartek organizacja NewsGuard, która ujawniła sposób działania rosyjskiej grupy Storm-1516. „Le Monde” ocenił, iż jest to pierwsza operacja o tak dużej skali we francuskim internecie.
Rosyjska grupa działająca na zlecenie Kremla „zaatakowała” francuską przestrzeń informacyjną, wprowadzając do sieci pięć fałszywych narracji, które pojawiły się między grudniem 2024 roku a marcem 2025 roku.
Dodatkowo dochodzenie NewsGuard, organizacji walczącej z dezinformacją, ujawniło, iż sfabrykowane treści przedostały się do silników AI, które zaczęły powielać te informacje w odpowiedziach na zapytania użytkowników. Fałszywe informacje były powielane przez 11 popularnych chatbotów, w tym opracowanych przez Francuzów (np. ChatGPT od OpenAI). NewsGuard ostrzega, iż jest to coraz powszechniejsza praktyka wykorzystywana w kampaniach dezinformacyjnych.
NewsGuard wyliczył, iż fałszywe informacje zostały powielone w 38 877 tys. postach, które dotarły do 55 mln osób. Przy czym należałoby mówić o kontach, a nie o osobach, ponieważ wyświetlenie danego posta w mediach społecznościowych nie zawsze może być przypisane do danej osoby.
Dziennik „Le Monde” zwrócił uwagę, iż do tej pory operacje dezinformacyjne wymierzone we francuskie społeczeństwo osiągały maksymalnie kilka tysięcy wyświetleń. NewGuard podał, iż w tym przypadku jedna fałszywa informacja była wyświetlona 845 tys. razy.
Specjaliści z tej amerykańskiej organizacji sądzą, iż odkryta przez nich kampania dezinformacji ma bezpośredni związek z ofensywą dyplomatyczną prezydenta Francji Emmanuela Macrona, który w obliczu pogarszających się transatlantyckich relacji wraz premierem Wielkiej Brytanii Keir Starmerem zwiększył wysiłki mające na celu wsparcie Ukrainy w walce z Rosją. W swoim raporcie organizacja przedstawiła chronologiczną linię pokazując związki między wypowiedziami i spotkaniami, kiedy omawiane było wsparcie dla Ukrainy, a publikacją w sieci tych fałszywych treści.
Fałszywe informacje, za którym stoi Storm-1516, to m.in. sfabrykowany filmik pokazujący migranta z Czadu przyznającego się do rzekomego gwałtu na 12-latce; czy też fałszywa informacja sugerująca, iż prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski potajemnie zakupił prywatny francuski bank Milleis Banque za 1,2 mld euro. Jak wyjaśnił NewsGuard, jest to jedna z prób zdyskredytowania Zełenskiego mająca na celu wstrzymania europejskiego wsparcia dla walczącej z rosyjską inwazją Ukrainy.
Łącznie w ramach tej kampanii sfabrykowano pięć fałszywych treści. Każda z nich opiera się na emocjach związanych z kryzysem migracyjnym, wojną w Ukrainie i jest także często wymierzona bezpośrednio w szefów państw, w tym przypadku w Macrona i Zełenskiego. Jedna z nieprawdziwych informacji rozpowszechniona w sieci była fałszywym oskarżeniem rzekomego byłego ucznia francuskiej pierwszej damy Brigitte Macron, który miał ją oskarżyć o napaść na tle seksualnym, gdy miał 12 lat – cała informacja od początku do końca była fałszywa.
Od sierpnia 2023 roku NewsGuard ujawnił 51 fałszywych narracji, za których sfabrykowaniem stoi grupa Storm-1516. Były one wymierzone w Ukrainę, wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych w 2024 roku, igrzyska olimpijskie w Paryżu, które odbyły się w 2024 roku, tegoroczne wybory parlamentarne w Niemczech i ostatnio we Francji. (PAP)