

- Młodzi wypowiedzieli się o tym, do czego znajomość historii jest im potrzebna. Ponad 60 proc. badanych uważa, iż znajomość historii jest potrzebna „do lepszego rozumienia wydarzeń i procesów w otaczającym nas świecie”
- Kolejne pytanie odnosiło się do najbardziej interesujących aspektów związanych z II wojną światową. Młodzi respondenci wskazali przede wszystkim na „życie codzienne ludzi” (47,5 proc.) oraz „Holocaust i historię Żydów” (36,7 proc.)
- Zapytaliśmy także o emocje wywołane przez temat II wojny światowej. Najczęściej wskazywane było „współczucie” (51,9 proc.) oraz „strach” (37,9 proc.)
- Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
Zapytaliśmy respondentów, czy interesuje ich temat II wojny światowej. 39,7 proc. respondentów wskazało odpowiedź „zdecydowanie tak”, a 38,8 proc. – „raczej średnio”. 10,7 proc. przyznaje, iż prawie wcale się tym nie interesuje, a tylko 6,7 proc. – zadeklarowało całkowity brak zainteresowania tą tematyką.
Kolejne pytanie odnosiło się do najbardziej interesujących aspektów związanych z II wojną światową. Młodzi Polacy wskazali przede wszystkim na „życie codzienne ludzi” (47,5 proc.) oraz „Holocaust i historię Żydów” (36,7 proc.). Duże zainteresowanie budzą też „losy dzieci i młodzieży” (36,6 proc.) oraz „zbrodnie wojenne, ludobójstwo” (33,7 proc.). Natomiast mniej niż co piąty badany (14,1 proc.) wybiera „politykę i dyplomację”, a tylko 11 proc. zagadnienia związane z odszkodowaniami i reparacjami.
Młodzi wypowiedzieli się o tym, do czego znajomość historii jest im potrzebna. Ponad 60 proc. badanych uważa, iż znajomość historii jest potrzebna „do lepszego rozumienia wydarzeń i procesów w otaczającym nas świecie”. Dla 47,5 proc. to przede wszystkim narzędzie, by „nie powtarzać błędów z przeszłości”, a 40,3 proc. podkreśla rolę historii w „zrozumieniu kultury innych społeczeństw”. Zaledwie 2,5 proc. uważa wiedzę historyczną za zupełnie niepotrzebną.
„Czy kiedy słyszysz o okrucieństwach II wojny światowej, to czy łatwo jest Ci przyjąć je do świadomości?” – zapytaliśmy młodych respondentów. Co piąty badany (21,2 proc.) stwierdził, iż tak, „ludzie są całkowicie zdolni do takich czynów”, a 35,2 proc. przyznaje, iż „choć niektóre wydarzenia nie mieszczą się w głowie”, to jednak potrafi przyjąć je do świadomości. Jednocześnie 29,7 proc. młodych zaznacza, iż „trudno uwierzyć, iż to się wydarzyło”, a 9,4 proc. stwierdza, iż historia konfliktu „kompletnie nie mieści się w głowie”.
Zapytaliśmy także młodych o ich emocje wywołane przez temat II wojny światowej. Najczęściej wskazywane było „współczucie” (51,9 proc.) oraz „strach” (37,9 proc.). Znacząca część odczuwa też „niedowierzanie” (36,9 proc.), „poczucie krzywdy” (29,6 proc.), „złość” (29,2 proc.) i „żal do państw agresorów” (26,6 proc.). Najrzadziej respondenci wskazywali na odpowiedź „duma” (16,7 proc.) oraz „skłania do wspomnień” (14,8 proc.).
Respondenci Onetu wypowiedzieli się także o obawach przed wybuchem III wojny światowej. 58,1 proc. młodych boi się wybuchu kolejnego wielkiego konfliktu, z czego obawy 20 proc. są duże, a 38,1 proc. w mniejszym stopniu. 27,8 proc. twierdziło, iż „raczej nie” obawia się III wojny, a jedynie 8,4 proc. deklaruje całkowity spokój w tej kwestii.
***
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 14-16 kwietnia 2025 r., metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH na zlecenie projektu ENTR działającego w Onecie na próbie 1019 Polaków w wieku 18-25 lat.