Największy tunel na Podkarpaciu coraz bliżej. Segmenty obudowy już gotowe

carpatiabiznes.pl 3 dni temu
Zdjęcie: tunel s19 rzeszów babica


Produkcja elementów obudowy tunelu S19 Rzeszów Południe – Babica zakończona

Zakończono wytwarzanie prefabrykowanych elementów, które posłużą do budowy tunelu na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica.

W zakładzie produkcyjnym powstało 22,7 tys. segmentów – poinformowała rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA, Joanna Rarus. Proces trwał od marca 2023 roku.

Pierścienie obudowy z betonu

Do konstrukcji tunelu wykorzystanych zostanie ponad 2,2 tys. pierścieni obudowy. Każdy z nich składa się z 10 segmentów. Łącznie do produkcji zużyto około 118 tys. mł betonu. Część elementów przygotowano jako zapas.

– Dziennie powstawało pięć kompletnych pierścieni, a każdy z nich waży 132 tony – wyjaśniła Rarus. W pracach brało udział 18 osób przy linii produkcyjnej oraz około 40 przy wykonywaniu koszy zbrojeniowych.

Szybki cykl produkcji

Cykl powstania jednego segmentu – od przygotowania formy aż po gotowy element – wynosił 8–9 godzin. Umożliwiło to zastosowanie specjalnej komory naparzania, w której prefabrykaty spędzały 6–8 godzin, co przyspieszało dojrzewanie betonu.

Zakład w Lutoryżu

Produkcja odbywała się w hali w Lutoryżu, na terenie przyszłego Miejsca Obsługi Podróżnych. Obiekt zajmował ponad 50 tys. m² i był wyposażony m.in. w linię produkcyjną, cztery suwnice oraz węzeł betoniarski.

Tunel drążony maszyną TBM

Powstający tunel będzie miał długość 2255 metrów. Składać się będzie z dwóch naw, każda z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym. Obie nawy połączy 15 przejść poprzecznych oraz przejazd awaryjny.

Do drążenia wykorzystuje się maszynę TBM z tarczą o średnicy 15,2 m. Urządzenie jednocześnie wykonuje wyrobisko i układa segmenty obudowy. Dotychczas wydrążono ponad 1,6 km tunelu.

Infrastruktura towarzysząca

Odcinek S19 między Rzeszowem Południem a Babicą obejmuje nie tylko tunel. Powstaną tam także: sześć estakad, dwa wiadukty nad drogą, przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych oraz lądowiska dla śmigłowców LPR.

Dodatkowo powstanie pierwsze w regionie Centrum Zarządzania Tunelem, które będzie odpowiadać za bezpieczeństwo ruchu.

Wartość inwestycji i terminy

Realizacja odcinka odbywa się w formule „Projektuj i buduj”. Za prace odpowiada konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu wynosi ponad 2,2 mld zł.

Oddanie trasy do ruchu planowane jest na 2028 rok.

Via Carpatia – szlak Północ–Południe

Droga ekspresowa S19 jest częścią międzynarodowego korytarza Via Carpatia, który połączy Europę Północną z Południową. W Polsce jego długość wyniesie około 700 km, a tunel w Babicy będzie jednym z najbardziej wymagających elementów całej trasy.

Idź do oryginalnego materiału