Eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa z NASK ostrzegają przed obecnymi działaniami oszustów. Jak podają, iż w ostatnich dniach nasiliło się zjawisko dezinformacji, które dotyczy nadchodzących wyborów prezydenckich. Oszuści w ramach swoich działań podszywają się pod znane marki

Fot. Shutterstock
Jak informuje Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK, w ostatnich dniach w anglojęzycznych mediach społecznościowych pojawiają się zmanipulowane treści związane z nadchodzącymi wyborami prezydenckimi w Polsce.
W serwisie X (dawny Twitter) można znaleźć materiały, które wprowadzają odbiorców w błąd, podszywając się pod znane źródła informacji – między innymi amerykańską stację CNN, TVP World czy portal gazeta.pl. Eksperci z OAD NASK podkreślają, iż konta publikujące tego typu treści znane są z rozpowszechniania dezinformacji, zwłaszcza o charakterze antyukraińskim. Tym razem jednak celem tych działań jest Polska i jej zbliżające się wybory.
W fałszywych publikacjach pojawiają się sugestie o możliwych zakłóceniach w przebiegu głosowania. Choć na razie są one obecne głównie w anglojęzycznym internecie, istnieje ryzyko, iż mogą przedostać się także do polskiej przestrzeni informacyjnej – np. poprzez cytaty, zrzuty ekranu lub komentarze.
Dlatego w nadchodzących tygodniach szczególnie ważne będzie zachowanie ostrożności, niepoddawanie się emocjom i dokładne sprawdzanie informacji. Warto zawsze zweryfikować, kto jest autorem danej treści – czy pochodzi z oficjalnego źródła, czy może z konta o podejrzanej nazwie, które imituje znaną instytucję.
NASK przypomina, iż regularnie udostępnia porady dotyczące rozpoznawania różnych form oszustwa – w tym również deepfake’ów. Dodatkowo aplikacja mObywatel umożliwia zgłaszanie podejrzanych lub fałszywych materiałów. Im więcej zgłoszeń, tym większa szansa, iż nieprawdziwe treści zostaną gwałtownie usunięte z internetu.