Niemcy inwestują w ukraiński terminal intermodalny przy polskiej granicy

pracodawcagodnyzaufania.pl 5 godzin temu

Niemiecka firma logistyczna Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) przejęła 60 proc. udziałów w spółce Eurobridge Intermodal Terminal LLC w Batiowie – na ukraińskim Zakarpaciu, tuż przy granicach z Polską, Słowacją i Węgrami.

Jak poinformował serwis WEI Globalnie, na podstawie doniesień hhla.de/en/media/news/, wspólnie z ukraińskim partnerem Fortior Capital firma stworzy joint venture, w ramach którego powstanie nowoczesny terminal kontenerowy HHLA Eurobridge Batiovo. Lokalizacja terminala ma najważniejsze znaczenie dla sukcesu inwestycji: terminal jest zlokalizowany na przecięciu europejskich i ukraińskich szlaków transportowych, z dostępem zarówno do szerokiego rozstawu torów, jak i standardowych.

Terminal ma być gotów do obsługi różnorodnych ładunków, zwłaszcza kontenerów

Inwestycja ma na celu stworzenie sprawnego punktu przeładunkowego między UE, a Ukrainą. Po zakończeniu pierwszego etapu modernizacji, zaplanowanego na koniec 2025 r., terminal ma osiągnąć zdolność przeładunkową do 100 000 kontenerów rocznie.

HHLA mimo trwającej wojny podjął decyzję o inwestowaniu na Ukrainie, widząc w niej kluczowego partnera w przyszłym układzie transportowym Europy, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy dostępu do portów i zapewnienia płynnego połączenia centralnych korytarzy transportowych między Morzem Północnym i Bałtykiem a Morzem Czarnym. Co istotne, terminal ma być gotów do obsługi różnorodnych ładunków, jednak główny nacisk położono na kontenery – segment dynamicznie rosnący w Europie Środkowo-Wschodniej. Inwestycja HHLA wpisuje się w szerszy trend intensyfikacji niemieckiej obecności gospodarczej w Europie Wschodniej.

Transakcja podlega zatwierdzeniu przez ukraiński Komitet Antymonopolowy

Po wojnie na Ukrainie i przesunięciu osi logistyki kontynentu na wschód Niemcy wyraźnie dążą do przejęcia kontroli nad nowymi korytarzami transportowymi. Eurobridge w Batiowie może stać się jednym z głównych narzędzi tej strategii. Transakcja podlega zatwierdzeniu przez ukraiński Komitet Antymonopolowy.

Z polskiej perspektywy ta inwestycja to jednocześnie szansa i wyzwanie. Pozytywnie można ocenić potencjalny wzrost wolumenów przewozowych przez Polskę – zwłaszcza w kontekście tranzytu kolejowego i drogowego do Ukrainy. Terminal w Batiowie może stać się impulsem do rozwoju korytarzy transportowych przebiegających przez Polskę, co wzmocni pozycję krajowych operatorów i zwiększy znaczenie Polski jako logistycznego połączenia między Wschodem a Zachodem. Jednocześnie jednak rozwój dużego, nowoczesnego terminala tuż za naszą granicą, kontrolowanego przez niemieckiego operatora, może zagrozić pozycji polskich terminali i przewoźników.

Na pojawienie się na granicy ukraińskiej silnego gracza Polska będzie musiała odpowiedzieć

W regionie pojawia się silny gracz z dużym zapleczem kapitałowym, który będzie konkurować o te same ładunki. Polska branża będzie musiała odpowiedzieć – inwestycjami, innowacjami, poprawą jakości usług.

Więcej: wei.org.pl
hhla.de/en/media/news/
Idź do oryginalnego materiału