Ołena Zełenska kupiła auto za 4,5 mln euro? To fake news

upday.com 2 dni temu
Zdjęcie: fot. Michel Porro/Getty Images


Wbrew temu, co donoszą rosyjskie media państwowe, żona prezydenta Ukrainy Ołena Zełenska nie kupiła najnowszego modelu samochodu Bugatti Tourbillon za 4,5 mln euro. Informacja ta opiera się na spreparowanym nagraniu wideo i nieistniejących dokumentach.


Po raz pierwszy informacja pokazała się na nowo powstałym francuskojęzycznym portalu „Verite Cachee France”. Natychmiast została powielona przez rosyjskie media rządowe i wspierające Rosję profile na portalach społecznościowych.

Jako dowód dołączono nagranie rzekomego sprzedawcy, który opowiada, iż po prywatnym pokazie Ołena Zełenska postanowiła kupić auto. Kolejnym dowodem ma być faktura opiewająca na 4 462 400 euro, wystawiona na Ołenę Zełenską za samochód i jego dodatkowe wyposażenie.

Deepfake

Ukraińskie Centrum Przeciwdziałania Dezinformacji (CPD), będące częścią Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy, zdementowało te informacje na portalu X.

„Mężczyzna na filmie wykazuje oznaki sztucznie wygenerowanego deepfake'a” – napisało CPD.

❗️russian propaganda sources spread a fake about Olena Zelenska's alleged purchase of a Bugatti Tourbillon for 4.5 million euros. pic.twitter.com/sOOFC0yn61

— Center for Countering Disinformation (@CforCD) July 1, 2024

Powstanie tylko 250 sztuk

Bugatti Tourbillon został po raz pierwszy pokazany publicznie 20 czerwca 2024 roku i to przez internet, więc prywatny pokaz, o którym mówi rzekomy sprzedawca, nie mógł mieć miejsca. Zwłaszcza że, jak informuje serwis Carwow, Bugatti wprowadza jeszcze drobne zmiany do modelu Tourbillon. Firma zamierza wyprodukować tylko 250 sztuk, na które zamówienia będą zbierane dopiero w 2025 roku, z dostawą przewidzianą na 2026 rok.

CPD napisało, że to kolejna próba zdyskredytowania rodziny prezydenta Ukrainy przez Rosjan. Zdaniem Centrum „Rosyjscy propagandziści uruchomili tę fałszywkę przed szczytem NATO w celu zdyskredytowania najwyższego przywództwa Ukrainy na arenie międzynarodowej”.

The stunning visual identity of the BUGATTI TOURBILLON is rooted in the brand's intrinsic design attributes that have been defined by a rich and deep history. This aesthetic core authentically reflects the brand's 'Form Follows Performance' philosophy.#BUGATTIpic.twitter.com/V9bbFayZDE

— Bugatti (@Bugatti) June 28, 2024

PAP

Idź do oryginalnego materiału