Ottawa nakazuje rozwiązanie kanadyjskiego oddziału TikTok; dostęp do aplikacji pozostaje

bejsment.com 2 godzin temu

Rząd federalny w Kanadzie ogłosił decyzję o likwidacji operacji firmy TikTok w kraju, po przeprowadzonych badaniach w zakresie bezpieczeństwa narodowego wobec chińskiej firmy ByteDance, która kontroluje tę platformę mediów społecznościowych. Władze jednak nie wydały zakazu korzystania z aplikacji dla obywateli.

Rozpoczęcie procesu likwidacji ogłosił minister przemysłu, François-Philippe Champagne. Twierdził, iż takie działanie ma na celu ograniczenie “ryzyka” związanego z działalnością ByteDance, który utworzył TikTok Technology Canada Inc.

Decyzja powstała na podstawie informacji i dowodów zgromadzonych w trakcie przeglądu oraz konsultacji z kanadyjską społecznością obejmującą bezpieczeństwo i wywiad, a także innymi partnerami rządowymi – powiedział Champagne.

Ministerstwo przemysłu podkreśliło, iż rząd nie uniemożliwił obywatelom korzystania z TikTok ani tworzenia treści na tej platformie. Zaleca jednak, aby obywateli zwrócili uwagę na bezpieczeństwo w sieci, zwłaszcza na to, jak ich informacje mogą być przez zagraniczne firmy chronione, zarządzane i wykorzystywane.

Rzecznik TikToka przekazał w oficjalnym oświadczeniu, iż likwidacja biur firmy w Kanadzie oznacza utratę setek miejsc pracy. Zapowiedział też, iż firma zamierza podważyć tę decyzję na drodze sądowej. Jednocześnie zapewnił, iż platforma TikTok będzie przez cały czas dostępna dla twórców.

Rząd federalny w Kanadzie nakazał przeprowadzenie przeglądu bezpieczeństwa narodowego TikToku we wrześniu 2023 roku, ale informacje na ten temat stały się publiczne dopiero w marcu, gdy o przeprowadzanym dochodzeniu poinformowały media. Przed rozpoczęciem tego przeglądu ByteDance i TikTok już były w centrum uwagi z powodu obaw o prywatność i bezpieczeństwo, ze względu na chińskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa narodowego, które wymagają od firm w tym kraju współpracy w gromadzeniu informacji wywiadowczych.

Wśród znawców tematu brakuje jednak jednomyślności. Brett Caraway, profesor ekonomii mediów na Uniwersytecie w Toronto, zauważył, iż rząd nie podaje wystarczających informacji na temat swojej analizy TikToku. Według niego w interesie publicznym leży większa przejrzystość co do charakteru ustaleń.

Idź do oryginalnego materiału