Pierwsze pociągi wjeżdżają pod przebudowaną halę w Bytomiu. niedługo będzie ich więcej

katowice24.info 2 godzin temu
Po ponad dwuletniej przerwie podróżni ponownie mogą korzystać z hali peronowej w Bytomiu. Na razie dostępny jest tylko jeden peron i kursują pociągi wyłącznie pomiędzy Bytomiem a Gliwicami. Jednak w najbliższych miesiącach się to zmieni.

O tym, iż zakończyła się przebudowa zabytkowej hali peronowej w Bytomiu pisaliśmy już w połowie tego roku. Od tamtej pory trwały prace na peronach, żeby możliwe było ich udostępnienie podróżnym. W tym tygodniu, po ponad dwóch latach przerwy, pod halę wjechał pierwszy pociąg. Dokładnie o godz. 5.13 w środę, 16 października, z peronu 3. odjechał pociąg w kierunku Gliwic. Na razie kursują tu tylko składy Kolei Śląskich pomiędzy Bytomiem i Gliwicami. Jednak udostępnienie peronu to zapowiedź tego, co czeka podróżnych już za około 2 miesiące.

fot. PKP PLK.

Kontynuujemy prace przy pozostałych dwóch peronach na stacji Bytom, które udostępnimy podróżnym w grudniu wraz z powrotem połączeń kolejowych na linii między Chorzowem a Tarnowskimi Górami” – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Od 13 września 2022 podróżni jadący z i do Gliwic musieli korzystać z peronu poza zabytkową halą, ponieważ prowadzona była jej przebudowa. W ciągu dwóch lat wykonano nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i odtworzono historyczne przeszklenia. Zanim to nastąpiło, konstrukcja wiaty została wcześniej wzmocniona.

fot. PKP PLK.

Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Hala ma prawie 100 lat, powstała w 1929 roku. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych z czasów II wojny światowej, jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul. Z kolei na peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Nowe perony wyposażono w ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Jest oświetlenie i nagłośnienie. Peron został połączony z dwoma przebudowanymi przejściami podziemnymi, a dostęp do pociągów ułatwiają windy.

Na stacji zostanie przebudowanych łącznie ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, która właśnie przechodzi modernizację i z końcem roku ponownie stanie się wizytówką stacji. Przebudowa stacji Bytom to część dużej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Wartość zadania to ok. 1,4 mld zł netto. W grudniu planowane jest przywrócenie ruchu pociągów do Bytomia od strony Chorzowa i Tarnowskich Gór. Wszystkie prace na linii kolejowej powinny zakończyć się w przyszłym roku.

Łukasz Kądziołka

Idź do oryginalnego materiału