Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej w Poznaniu wypuściło do sprzedaży grę planszową "Powstanie Wielkopolskie 1918–1919". Strategiczna gra autorstwa Piotra Orzechowskiego jest dostępna w księgarniach IPN w Poznaniu i Warszawie, a jej premiera zbiegła się z Narodowym Świętem Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego, obchodzonym 27 grudnia.
Gra została zaprojektowana dla graczy od 12. roku życia i pozwala dwóm graczom lub drużynom wcielić się w realia historyczne Powstania Wielkopolskiego. Rozgrywka polega na kontroli terytoriów, realizacji kart wydarzeń i zdobywaniu punktów. Zwycięstwo przypada stronie, która opanuje większą liczbę powstańczych okręgów wojskowych.
Zawartość i cel edukacyjny
Zestaw zawiera kolorową planszę, 98 kart, znaczniki oraz broszurę edukacyjną z ilustrowanym opracowaniem historycznym i dużą mapą przedstawiającą działania obu stron konfliktu. Marta Szczesiak-Ślusarek, naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Poznaniu, podkreśliła w rozmowie z PAP: «W trakcie gry zapoznajemy się z wydarzeniami historycznymi. Zyskana w ten sposób wiedza jest weryfikowana i również przekłada się na punkty. Proste zasady i przystępna instrukcja pozwalają na szybkie opanowanie gry».
Premiera gry została przesunięta z pierwotnie zapowiedzianego stycznia 2025 roku. Autorzy zdecydowali się na to opóźnienie, aby udoskonalić dołączone materiały edukacyjne. IPN zapewnił, iż gra przeszła dokładne testy z udziałem młodzieży i graczy.
Kontekst historyczny
Powstanie Wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 roku w Poznaniu. Jego dokonania zostały potwierdzone rozejmem w Trewirze, podpisanym 16 lutego 1919 roku między Niemcami a mocarstwami Ententy. Ostateczne zwycięstwo przypieczętował traktat wersalski z 28 czerwca 1919 roku, w wyniku którego niemal cała Wielkopolska powróciła do odrodzonej Polski.
Uwaga: Ten artykuł został stworzony przy użyciu Sztucznej Inteligencji (AI).





