Od 2026 roku polskie szkoły czeka rewolucja w nauczaniu matematyki. Nowa podstawa programowa ma uczynić ten przedmiot bardziej praktycznym i życiowym, odchodząc od skomplikowanych rachunków na rzecz realnych zastosowań.
Instytut Badań Edukacyjnych opublikował we wrześniu projekty nowych podstaw programowych, nad którymi pracuje od marca 2025 roku. Zmiany obejmą wszystkie 22 przedmioty w przedszkolach i szkołach podstawowych.
Koniec z bezmyślnym liczeniem
"Odchodzimy od skomplikowanych rachunków na rzecz np. obliczeń na kalkulatorze, ale nie rezygnujemy z podstawowej sprawności rachunkowej. Chodzi o równowagę między matematyką relacyjną a narzędziową" - powiedział PAP Marcin Karpiński z IBE, koordynator zespołu matematyki.
Ekspert podkreślił, iż zachowano większość treści z zaznaczeniem praktycznego użycia. Nie ma potrzeby, żeby uczniowie odtwarzali z pamięci definicje, tylko umieli je zastosować w praktyce.
Polscy uczniowie radzą sobie dobrze
Polska może być dumna ze swoich uczniów w międzynarodowych rankingach. W badaniu TIMSS z 2023 roku polscy czwartoklasistowie zajęli X miejsce w osiągnięciach matematycznych na 58 badanych krajów.
W ostatnim badaniu PISA z 2022 roku polscy piętnastolatkowie uzyskali 489 punktów w matematyce. Wśród państw Unii Europejskiej tylko Estonia osiągnęła lepszy wynik.
Technologie cyfrowe w klasie
Nowa podstawa programowa zakłada szersze korzystanie z nowoczesnych technologii. "Musieliśmy się zmierzyć z tym, kiedy na lekcjach matematyki używać kalkulatora, komputera, aplikacji czy sztucznej inteligencji" - wyjaśnił Karpiński.
Ekspert zaznaczył, iż nie chodzi o rezygnację z biegłości rachunkowej. W sytuacjach praktycznych uczniowie mają sięgać po kalkulator, tak jak robią to dorośli w codziennym życiu.
Matematyka finansowa w szkole
Największą nowością jest wyodrębnienie modułu finansowego w ramach matematyki. "Matematyka będzie przeplatana z praktycznym aspektem, żeby dzieci się z nim oswoiły" - powiedział koordynator.
W klasach IV-VI uczniowie będą obliczać procenty na praktycznych przykładach, porównując opłacalność rabatów czy promocji. Starsi uczniowie w klasach VII-VIII nauczą się obliczać odsetki od lokat, koszty kredytów i wysokość podatków.
Analiza danych zamiast suchych faktów
Moduły to nowość w całej podstawie programowej, obejmująca pojęcia jak inflacja, średnia płaca czy mediana płacy. Ma to nauczyć dzieci nie tylko odczytywania danych, ale także ich analizy i wyciągania wniosków.
Uczniowie będą mogli wykazać się umiejętnością liczenia według własnych strategii, co da im większą dowolność w rozwiązywaniu zadań. "Zapisaliśmy tam konkretne efekty uczenia się, jakie uczniowie powinni osiągnąć na kolejnych etapach nauki" - dodał Karpiński.
Stopniowe wprowadzanie reformy
Nowa podstawa programowa to element reformy edukacji "Reforma 26. Kompas Jutra". Od września 2025 roku do szkół weszły już edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.
We wrześniu 2026 roku nowa podstawa zacznie obowiązywać w klasach I i IV szkoły podstawowej. Od września 2027 roku obejmie pierwsze klasy szkół ponadpodstawowych, a w kolejnych latach wszystkie pozostałe roczniki.
Źródła wykorzystane: "PAP" Uwaga: Ten artykuł został zredagowany z pomocą Sztucznej Inteligencji.