Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Karol Nawrocki ogłosił nową inicjatywę ustawodawczą pod nazwą „Tak! Dla Polskich Portów”, która ma zobowiązać rząd do realizacji kluczowych inwestycji strategicznych dla bezpieczeństwa, gospodarki i rozwoju morskiego kraju. Uroczyste podpisanie projektu odbyło się podczas wizyty Prezydenta w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w Gdyni.
Bałtyk – potencjał i odpowiedzialność
„Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem państwa polskiego – gospodarczym, militarnym i wojskowym. Choć jest także ogromnym wyzwaniem w zakresie bezpieczeństwa” – podkreślał Prezydent Nawrocki podczas wystąpienia w Gdyni.
Jak zaznaczył, projekt ustawy to kontynuacja jego programu wyborczego i element konsekwentnej realizacji zapowiedzianych postulatów. „Tak jak mówiłem w kampanii: Tak! dla CPK – dziś mówię równie głośno: Tak! dla polskich portów” – dodał.
Strategiczne inwestycje dla bezpieczeństwa i rozwoju
Nowa inicjatywa ustawodawcza ma na celu nie tylko rozwój infrastruktury morskiej, ale również zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego i militarnego Polski. Według Prezydenta, porty morskie to nie tylko centra gospodarcze, ale też filary obronności i współpracy sojuszniczej w ramach NATO.
„To projekt, który ma zobligować rząd do dokończenia rozpoczętych inwestycji oraz umożliwić kontynuację tych, które napotkały na przeszkody administracyjne czy finansowe. To także próba strategicznego spojrzenia na całość polskiej gospodarki morskiej” – podkreślił Karol Nawrocki.
Porty dają pracę i miliardy złotych wpływów
Według danych przytoczonych przez Prezydenta, polskie porty generują około 230 tysięcy miejsc pracy i ponad 60 miliardów złotych wpływów do budżetu państwa.
Rozwój infrastruktury morskiej przekłada się nie tylko na korzyści ekonomiczne, ale także na wzrost znaczenia Polski w regionie Morza Bałtyckiego, szczególnie w kontekście transportu surowców energetycznych, handlu międzynarodowego i logistyki wojskowej.
Najważniejsze inwestycje w projekcie „Tak! Dla Polskich Portów”
Wśród przedsięwzięć ujętych w projekcie ustawy znalazły się najważniejsze inwestycje infrastrukturalne:
-
Budowa głębokowodnego terminala w Świnoujściu, który ma wzmocnić pozycję zachodniopomorskiego portu w handlu kontenerowym i surowcowym,
-
Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej – otwarcie żeglugowego szlaku transportowego łączącego południe Polski z Bałtykiem,
-
Uruchomienie terminala zbożowego w Gdańsku oraz budowa nowego agroportu w Szczecinie,
-
Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz Drogi Czerwonej, zapewniającej sprawny dojazd do terminali,
-
Budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej, który umożliwi odbiór skroplonego gazu ziemnego,
-
Budowa głębokowodnego stanowiska przeładunku paliw płynnych w porcie w Gdańsku,
-
Budowa terminala instalacyjnego T5 w Gdańsku, obsługującego morskie farmy wiatrowe,
-
Budowa alternatywnego dojazdu kolejowego do portu w Gdańsku wraz z nowym mostem przez Martwą Wisłę.
Prezydencki katalog inwestycji ma charakter otwarty – rząd będzie mógł uzupełniać go o kolejne strategiczne projekty.
Kontynuacja inicjatyw infrastrukturalnych po CPK
Inicjatywa „Tak! Dla Polskich Portów” to już druga prezydencka inicjatywa ustawodawcza, po ustawie o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
O postępach w realizacji projektów infrastrukturalnych, w tym CPK, dyskutowano 27 sierpnia 2025 roku podczas posiedzenia Rady Gabinetowej w Pałacu Prezydenckim. Nowy projekt ma stanowić logiczne rozszerzenie działań na obszar morski – tak, aby połączyć rozwój transportu lotniczego, kolejowego i morskiego w spójną strategię rozwojową państwa.
BCT Gdynia – serce polskiej logistyki
Podpisanie projektu w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w Gdyni miało symboliczne znaczenie. To jeden z największych terminali kontenerowych w rejonie Morza Bałtyckiego, przystosowany do obsługi ładunków skonteneryzowanych w różnych relacjach transportowych.
BCT odgrywa kluczową rolę w łańcuchu dostaw, obsługując transport morski, kolejowy i drogowy, a także pełni funkcję logistycznego zaplecza dla sojuszniczych sił NATO.

Tak Dla Polskich Portów
Amerykańska obecność wojskowa w Gdyni
Nie bez znaczenia jest również rola portu w Gdyni w kontekście współpracy wojskowej. 598. Brygada Transportowa USA regularnie korzysta z terminalu w celu rozmieszczania i transportu sprzętu wojskowego w ramach ćwiczeń i wzmacniania wschodniej flanki NATO.
Jednostka ta odpowiada za integrację i synchronizację strategicznego rozmieszczania sił lądowych na rzecz dowództwa USA w Europie (USEUCOM) i Afryce (USAFRICOM). Obecność sojusznicza w polskich portach to nie tylko wsparcie militarne, ale i gwarancja bezpieczeństwa regionu Morza Bałtyckiego.
Polska morska przyszłość – kierunek Bałtyk
Prezydent Nawrocki podkreślił, iż nadchodzące lata będą najważniejsze dla umocnienia pozycji Polski jako lidera wśród państw bałtyckich, zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i militarnym.
„Tak! Dla Polskich Portów to inwestycja w przyszłość, w rozwój i bezpieczeństwo. Polska musi wykorzystać swoje położenie geograficzne, by stać się morską potęgą regionu” – zakończył Prezydent.