Aleja Wojska Polskiego to najdłuższa i jedna z najbardziej rozpoznawalnych ulic w Polsce. Ma ok. 15,5 kilometra długości i przecina niemal całą Częstochowę z południa na północ. Niewielu jednak pamięta, iż nie zawsze wyglądała jak dziś. Prace nad połączeniem rozproszonych fragmentów w jeden spójny ciąg rozpoczęto pół wieku temu. w tej chwili to nie tylko ważna arteria, ale także symbol modernizacji i urbanistycznych ambicji miasta.
REKLAMA
Zobacz wideo
Gdzie jest najdłuższa ulica w Polsce? Znajdziesz ja na Śląsku
Aleja Wojska Polskiego to więcej niż ulica... To historia Częstochowy zapisana w asfalcie. Przez lata miasto rosło razem z nią, a ona zmieniała swoje oblicze wraz z kolejnymi dekadami. Jeszcze w połowie XX wieku była zbiorem niezależnych dróg i ulic wylotowych, które prowadziły w różne strony. Dopiero w latach 70. zaczęto je scalać w jedną całość, tworząc nowoczesną oś komunikacyjną zdolną połączyć południe z północą miasta i nadać mu zupełnie nowy rytm.
Wtedy też aleja stała się częścią słynnej "Gierkówki", trasy szybkiego ruchu z Warszawy do Katowic, symbolu modernizacji PRL-u. Między 1973 a 1976 rokiem trwały prace nad jej przebudową: prostowano łuki, poszerzano jezdnie, wytyczano nowe odcinki. Częstochowa zyskała arterię, która nie tylko ułatwiała przejazd przez miasto, ale zaczęła je definiować. Z czasem Aleja Wojska Polskiego stała się jego wizytówką. Miejscem, gdzie widać, jak zmieniało się tempo rozwoju regionu.
Z biegiem lat trasa przechodziła kolejne modernizacje. Budowano wiadukty i kładki, przebudowywano skrzyżowania, dostosowywano układ drogowy do coraz większego ruchu. Największa przebudowa ostatnich dekad objęła prawie sześć kilometrów najbardziej zatłoczonego odcinka, od ulicy Jana Pawła II do Rakowskiej. Powstały wtedy nowoczesne pasy ruchu, lepiej zsynchronizowana sygnalizacja świetlna i infrastruktura pieszo-rowerowa, która nadała alei metropolitalny charakter.
Dziś Aleja Wojska Polskiego to żywy przekrój miasta. Na południu otaczają ją galerie handlowe, punkty usługowe i gęsta zabudowa, w środkowej części widać klasyczną miejską tkankę, a na północy szerokie, spokojniejsze przestrzenie. Każdy jej fragment opowiada inną historię Częstochowy: o rozwoju, planach i zmianach, które wyznaczały kierunek na przyszłość.
Częstochowa, aleja Wojska Polskiego . Trasa DK-1Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
Rekordowe ulice w Polsce. Nie wszystkie ciągną się kilometrami
Choć dziś to Częstochowa może pochwalić się najdłuższą ulicą w kraju, nie zawsze tak było. Aleja Wojska Polskiego przebiła wcześniejszych rekordzistów i wyznaczyła nowy punkt odniesienia dla miejskich arterii. Dla porównania warszawski Wał Miedzeszyński, przez lata uznawany za lidera, ma ok. 14,5 kilometra. Nieco krótsze są Puławska oraz Aleje Jerozolimskie, obie w granicach stolicy mają 12 kilometrów długości.
Kontrast z najkrótszymi ulicami w Polsce tylko podkreśla imponujący wynik, który osiągnęła aleja. Warszawska Samborska i poznański Kącik mierzą zaledwie po 22 metry, a sosnowiecka ulica Leopolda Infelda ma około 25 metrów długości. Dla porównania rekordzistka ze Szkocji, Ebenezer Place w miasteczku Wick, liczy nieco ponad dwa metry i kończy się… na ścianie hotelu. To najlepszy przykład na to, jak skrajne potrafią być miejskie rekordy: od ulicy długiej na kilkanaście kilometrów po taką, która mieści się na jednej elewacji. Czy miałaś/eś okazję jechać Aleją Wojska Polskiego w Częstochowie? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.