Zwycięzca 20. Millennium Docs Against Gravity. I 5 typów Tygodnika

instytutsprawobywatelskich.pl 1 rok temu

Grand Prix jubileuszowej edycji festiwalu zdobył film „Apolonia, Apolonia” Lei Glob. Laureatowi gratulujemy i zachęcamy do oglądania kolejnych dokumentów. To nie koniec festiwalu. Od 23 maja z kin wydarzenie przenosi się do internetu. I większość festiwalowych tytułów.

Gala wręczenia nagród jubileuszowej 20. edycji MDAG odbyła się 18 maja 2023 r. w warszawskim Teatrze Dramatycznym.

Grand Prix Konkursu Głównego zdobyła opowieść o Apolonii Sokol, artystce wywodzącej się ze sceny teatralnej w Paryżu. Duńska reżyserka Lea Glob pokazuje kolejne etapy zmagań Apolonii o zdobycie miejsca w świecie sztuki, o osiągnięcie sukcesu.

Apolonia, Apolonia, fot. źródło 20. MDAG 2023

5 typów Tygodnika Spraw Obywatelskich

Spośród festiwalowych tytułów wybraliśmy pięć propozycji, które szczególnie gorąco polecamy do obejrzenia. Poruszają tematy, które często goszczą też w Tygodniku. W związku z tym polecamy również lekturę artykułów.

„Dewayne »Lee« Johnson kontra Monsanto” – miejski ogrodnik z Kalifornii Dewayne Johnson cierpiał na częste wysypki. Stwierdzono u niego chłoniaka nieziarniczego. Po szczegółowych badaniach Dewayne wytoczył proces firmie Monsanto – producentowi niszczącego chwasty Roundupu. Rok wcześniej, w 2015 roku, Międzynarodowa Agencja do Walki z Rakiem (część WHO) opublikowała badania klasyfikujące glifosat, aktywny czynnik Roundupu, jako rakotwórczy. Podobnych przypadków było kilka tysięcy.

Film dokumentuje przełomową na skalę światową sprawę sądową. Poznajemy innych poszkodowanych oraz tajne dokumenty Monsanto, świadczące o wieloletnich badaniach koncernu pod kątem rakotwórczego działania Roundupu. Dowiadujemy się o atakach na niezależnych naukowców i środowiska lekarskie, które ostrzegały przed fatalnymi skutkami glifosatu. Rocznie w skali globalnej używa się setki milionów ton tego preparatu.

„Świat po pracy” – w Kuwejcie każdy ma prawo do pracy, więc w niektórych miejscach na jednym stanowisku zatrudnionych jest 20 osób, które przychodzą do pracy tylko po to, żeby w niej być. W Korei Południowej pracuje się tak dużo, iż wprowadzono politykę wyłączania komputerów pod koniec dnia, żeby pracownicy nie mogli już dłużej pracować. Z kolei w Stanach Zjednoczonych co roku pracownicy rezygnują z ponad 500 milionów godzin urlopu z obawy o utratę pracy. Tymczasem roboty są już gotowe do przejęcia większości wykonywanych przez człowieka zadań…

Szwedzki twórca Erik Gandini podróżuje po świecie i wnikliwie, z humorem, bada, co oznacza dziś słowo „praca” i czy w ogóle ma ono jeszcze dla nas jakieś znaczenie.

Świat po pracy, fot. źródło 20. MDAG 2023

„Historia naturalna zniszczenia” – medytacja filmowa nad odbiorem i społeczną pamięcią masowych bombardowań cywilów w trakcie II wojny światowej. Podzielony na rozdziały film oparty jest w całości na archiwach filmowych, niekiedy pokazywanych po raz pierwszy. Wprowadza nas w horror alianckich nalotów lotniczych na niemieckie miasta oraz dziwny stan zgody na prowadzenie wojny w sposób, za który wcześniej potępiano Niemcy.

Refleksja nad naszą świadomością i cichym przyzwoleniem oraz zgodą na zniszczenie.

„Zróbmy lepszego człowieka” – człowiek potrafi już wpłynąć na strukturę DNA. Światowej sławy chiński genetyk He Jiankui zaingerował w genotyp embrionów bliźniąt, aby wyeliminować podatność na zakażenie HIV od rodziców.

Film podąża za He, gdy po raz pierwszy ogłosił na konferencji w Arizonie w 2018 roku swoje naukowe cele, których etyczny wymiar został przyjęty przez społeczność naukową. Władze Chińskiej Republiki Ludowej początkowo także dały zielone światło na ten przełomowy proces badawczy i eksperyment. To, co wydarzyło się potem, jest historią ogromnej hipokryzji i osobistego dramatu naukowca.

Zróbmy lepszego człowieka, fot. źródło 20. MDAG 2023

„Społeczeństwo spektaklu” – od 1967 roku kultowy krytyczny manifest Guya Deborda „Społeczeństwo spektaklu” stanowi punkt odniesienia i podstawę wszelkich prób analizy postmodernistycznego społeczeństwa. Żyjemy w świecie wszechogarniającego spektaklu, który sprowadza nas do roli biernych konsumentów reklamowanego przekazu. Podlegamy atakowi wszechobecnych obrazów. Jak sfilmować ten stan rzeczy?

Artystka Roxy Farhat i filmowiec Göran Hugo Olsson przenoszą tezy Deborda do XXI wieku, próbując przedstawić, w jaki sposób wpływają one na współczesnego odbiorcę.

Idź do oryginalnego materiału