Nowe plany Huty Stalowa Wola. Spółka zamierza sama produkować skrzynie biegów do wytwarzanych przez siebie systemów uzbrojenia – armatohaubic Krab oraz wozów bojowych Borsuk. Aby zdobyć know-how, podpisano list intencyjny z amerykańską firmą Allison Transmission Inc., znanym na rynku światowym producentem układów napędowych.
Niemal wszystkie wojskowe pojazdy amerykańskie, zarówno kołowe, jak i gąsienicowe, począwszy od czołgów Abrams, poprzez armatohaubice M109 Paladin, aż po pojazdy minoodporne JLTV, napędzane są przez skrzynie biegów produkowane przez koncern Allison Transmission Inc. O ich jakości świadczy to, iż ze skrzyni biegów tej firmy korzystają nie tylko Amerykanie, ale także armie na całym świecie oraz firmy zbrojeniowe. Produkty Allison Transmission są stosowane np. w transporterach Boxer produkowanych przez francusko-niemiecki koncern KNDS i transporterach Eitan, wytwarzanych przez izraelską firmę IMI Systems. Znaczącym użytkownikiem amerykańskich skrzyń biegów jest polska armia. Wyposażony jest w nie zarówno sprzęt wojskowy, który kupiono w USA, jak i konstrukcje polskiej zbrojeniówki – chociażby armatohaubice Krab, transportery opancerzone Rosomak czy dopiero wprowadzane do służby pojazdy rozpoznawcze Kleszcz (dawniej Bóbr 3).
REKLAMA
Wkrótce amerykańskie skrzynie biegów będą produkowane w Polsce. Spółka Huta Stalowa Wola – należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej – poinformowała, iż podpisała z firmą Allison Transmission Inc. list intencyjny w sprawie produkcji i serwisu układów napędowych do pojazdów i systemów uzbrojenia wytwarzanych przez HSW. Dokument przewiduje, iż amerykańska spółka w pierwszej kolejności przekaże Hucie wiedzę i technologię do produkcji i serwisowania skrzyni biegów przeznaczonych do pojazdów gąsienicowych, czyli do nowego pływającego bojowego wozu piechoty Borsuk, armatohaubic Krab oraz armatohaubic K9, gdy ich produkcja ruszy w Polsce.
Skrzynie biegów mają powstawać w Zakładzie Zespołów Napędowych, który od 2023 roku należy do HSW. Jak podkreślał Wojciech Kędziera, prezes Huty Stalowa Wola, produkcja przekładni Allisona będzie uruchamiana w Hucie stopniowo. – Proces wytwarzania skrzyń w Stalowej Woli rozpocznie się od montażu gotowych skrzyń, a potem mają być produkowane poszczególne elementy, aż do całej skrzyni – wyjaśniał na uroczystości, podczas której z Brianem Geiselhartem, dyrektorem ds. licencji i partnerstwa międzynarodowego Allison Transmission Inc, podpisał list intencyjny.
Huta Stalowa Wola SA jest największym w naszej części Europy i jednocześnie jednym z największych na Starym Kontynencie producentów systemów artyleryjskich. W jej halach są wytwarzane m.in. 155-milimetrowe armatohaubice Krab oraz Raki, czyli 120-milimetrowe moździerze automatyczne na podwoziu KTO Rosomak.