Chińskie firmy wykupiły europejskie porty. Teraz Bruksela się budzi. "Nie możemy sobie pozwolić na strategiczną ślepotę"

wiadomosci.onet.pl 10 godzin temu
Zdjęcie: Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni, 17 stycznia 2025 r. W kółku przywódca Chin Xi Jinping, 8 maja 2025 r.


W Europie rosną obawy spowodowane ogromnym wpływem chińskich firm na morskie bramy państw Unii Europejskiej. Chińscy giganci COSCO i China Merchants, a także Hutchison z siedzibą w Hongkongu posiadają w tej chwili udziały w ponad 30 terminalach w całej UE. Przykładem tej strategicznej zależności, z jaką w tej chwili boryka się sojusz, jest sytuacja w terminalu kontenerowym w Gdyni, gdzie udziały posiada Hutchison. Miejsce to jest szczególne, ponieważ w jego sąsiedztwie znajduje się m.in. baza marynarki wojennej. Ktokolwiek zarządza terminalem, ma dostęp do logistyki wojskowej i operacji obronnych Europy i NATO.
Idź do oryginalnego materiału