Kolejny trałowiec zyska nowe silniki

polska-zbrojna.pl 3 tygodni temu

Stare radzieckie silniki zostaną wymienione na nowe produkcji niemieckiej. Okręt zyska też nowoczesne agregaty prądotwórcze i tablice rozdzielcze. Już niedługo trałowiec ORP „Wigry” trafi do PGZ Stoczni Wojennej, gdzie czeka go gruntowna modernizacja. To już piąta jednostka projektu 207, który przejdzie podobną metamorfozę.

Umowa na modernizację okrętów OORP „Wigry” i „Drużno” została zawarta kilka dni temu. Podpisali ją przedstawiciele Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu oraz PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Obejmuje ona remont jednostek projektu 207, które na co dzień służą w 12 Dywizjonie Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Dla nas to kolejny krok w umacnianiu pozycji PGZ Stoczni Wojennej jako kluczowego partnera Marynarki Wojennej RP – podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes gdyńskiego przedsiębiorstwa. – Cieszymy się, iż po raz kolejny możemy realizować projekt zapewniający utrzymanie wysokiej sprawności polskich sił morskich, a tym samym przyczynić się do wzmocnienia potencjału obronnego naszego kraju.

Do stoczni trafi między innymi ORP „Wigry”. Fachowcy zdemontują stare silniki (jeszcze radzieckiej konstrukcji). W ich miejsce zostaną zainstalowane wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU. Okręt zyska też nową elektrownię wraz z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową.

REKLAMA

Modernizacja drugiej z jednostek nie będzie aż tak głęboka. ORP „Drużno” dostanie nowe sprężarki, zostanie też ulepszony system chłodzenia wodą morską. Pamiętać jednak trzeba, iż metamorfozę podobną do tej, która niebawem stanie się udziałem ORP „Wigry”, przeszedł już pięć lat temu. – ORP „Drużno” był pierwszym trałowcem, który wyposażono w nowe silniki. Po pięciu latach eksploatacji przyszedł czas na naprawę średnią. To zwyczajna procedura wynikająca z dokumentów eksploatacyjnych – mówi kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 Dywizjonu Trałowców. Wszelkie modyfikacje są pochodną wniosków, które wypłynęły w czasie pięcioletniego użytkowania.

Przeprowadzona w 2019 roku modernizacja ORP „Drużno” stanowiła początek większego przedsięwzięcia. Od tamtego czasu do stoczni po nowe silniki i agregaty prądotwórcze trafiły jeszcze trzy inne trałowce projektu 207: ORP „Nakło” i „Necko” z 12 Dywizjonu, a także ORP „Mamry” z 13 Dywizjonu Trałowców. Kmdr por. Góra przyznaje, iż dzięki tym pracom okręty zyskują nowe życie. – Nowe silniki sprawiły, iż okręty są ekonomiczniejsze i mniej awaryjne, a przez to tańsze w eksploatacji. W razie potrzeby łatwiej też o części zamienne – wylicza. Jednostki rozwijają prędkość sięgającą 15 w., a to oznacza, iż są mniej więcej o dwa węzły szybsze niż wcześniej. Do tego silniki pracują ciszej, co zapewnia załodze większy komfort służby. Przede wszystkim jednak modernizacja pozwoliła znacząco wydłużyć docelowe normy eksploatacji. W przypadku rosyjskich mechanizmów wynosiła ona 9 tys. mtg. Po takim właśnie czasie silniki należało wymienić. Silniki MTU mogą pracować przez 36 tys. mtg.

O znaczeniu nowych rozwiązań najlepiej przekonali się marynarze z ORP „Drużno”. Latem ubiegłego roku okręt na pół roku dołączył do SNMCMG1, czyli pierwszego ze stałych zespołów sił obrony przeciwminowej NATO. Brał udział w patrolowaniu kluczowych szlaków żeglugowych na Bałtyku i w kilku międzynarodowych ćwiczeniach. Jednocześnie stanowił element Sił Odpowiedzi NATO. W misji uczestniczył też inny trałowiec – ORP „Hańcza”. – Nie ma on co prawda silników MTU, ale wcześniej, podobnie zresztą jak ORP „Drużno”, został doposażony w pojazdy podwodne Ukwiał i Głuptak – zaznacza kmdr por. Góra. Jednostki tej klasy nigdy wcześniej nie służyły w SNMCMG1. Jak jednak zgodnie podkreślają marynarze, potwierdziły w nim swoją przydatność.

Polska to jedno z nielicznych państw NATO, które dysponuje trałowcami. Marynarka posiada aż 17 jednostek projektu 207. Stara się sukcesywnie zwiększać ich zdolności. Trałowce mają stanowić uzupełnienie nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran II. W siłach morskich służą już trzy takie jednostki. Wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców. Kolejne trzy są w budowie. W najbliższych latach zasilą one 12 Dywizjon.

Łukasz Zalesiński
Idź do oryginalnego materiału