Zdjęcie akcji ratunkowej opublikowane przez Bulkship Management 27 grudnia 2024 r. © Bulkship Management AS
Norweska firma morska zaprzeczyła odpowiedzialności za niedopuszczenie marynarzy z rosyjskiego frachtowca w niebezpieczeństwie na pokład jednego ze swoich statków.
Władze w Moskwie określiły incydent jako „skandaliczny” i potencjalne naruszenie prawa międzynarodowego.
Rosyjski statek Ursa Major zatonął w poniedziałek na wodach między Algierią a Hiszpanią, po tym, co jego operator, państwowa spółka Oboronlogistics, nazwała podejrzeniem ataku terrorystycznego.
We wtorek wieczorem firma poinformowała, iż norweski statek Oslo Carrier 3 znajdował się w pobliżu, ale nie wpuścił na pokład 14 rosyjskich marynarzy, którzy uciekli z zatopionego statku w łodzi ratunkowej.
Bulkship Management AS, właściciel norweskiego statku, oświadczył w piątek, iż postępował zgodnie z instrukcjami MRCC Cartagena, hiszpańskiego organu morskiego, który zajmuje się wszystkimi misjami ratunkowymi w rejonie, w którym doszło do incydentu z Ursa Major.
„MRCC nakazał kapitanowi nie zabierać załogi z zagrożonego statku na pokład, ponieważ ich łódź ratunkowa była w drodze na miejsce zdarzenia” — czytamy w oświadczeniu.
„W międzyczasie łódź ratunkowa była zabezpieczona obok naszego statku do czasu przybycia łodzi ratunkowej”.
„Pogoda była dobra, nikt z załogi w łodzi ratunkowej nie został ranny i nie było dla nich bezpośredniego zagrożenia” — dodano.
Oboronlogistics, spółka zależna rosyjskiego Ministerstwa Obrony, twierdziła, iż uniemożliwiając marynarzom wejście na pokład statku, Norwegowie naruszyli międzynarodowe prawo morskie.
Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow powiedział w piątek, iż jeżeli twierdzenie to się potwierdzi, działania kapitana statku będą wymagały „powszechnego potępienia”.
142-metrowa Ursa Major płynęła z Petersburga do Władywostoku w momencie zdarzenia.
Dwóch członków załogi przez cały czas jest zaginionych do piątku.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/news/610081-usra-major-norwegian-rescue/