Polski przemysł motoryzacyjny w kryzysie: co dalej?

dailyblitz.de 9 godzin temu
Zdjęcie: polski-przemysl-motoryzacyjny-w-kryzysie:-co-dalej?


Od początku pandemii, polski przemysł motoryzacyjny boryka się z poważnym kryzysem. Już w ubiegłym roku liczba miejsc pracy wśród europejskich dostawców części samochodowych spadła o ponad 30 tysięcy, co stanowi dwukrotnie większy spadek niż w 2023 roku. W ciągu ostatnich pięciu lat, sektor dostawców części motoryzacyjnych stracił łącznie ponad 58 tysięcy miejsc pracy.

Jednym z głównych czynników kryzysu jest spadek popytu na części samochodowe, co jest wynikiem pandemii, wojny w Ukrainie i rosnącej inflacji. Malejąca sprzedaż nowych pojazdów przez europejskich producentów doprowadziła do nadwyżki mocy produkcyjnych. Wzrost konkurencji z Chin, gdzie lokalni producenci części samochodowych zdobywają coraz większy udział w rynku, również przyczynił się do kryzysu.

Wyniki Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacyjnych (Clepa) pokazują, iż wiele firm nie odnotowało oczekiwanego wzrostu popytu na pojazdy elektryczne, pomimo inwestycji w technologie z zakresu elektromobilności. W 2024 roku zlikwidowano 4680 miejsc pracy związanych z pojazdami elektrycznymi, podczas gdy utworzono tylko 4450 nowych stanowisk.

Kryzys w sektorze dostawców części motoryzacyjnych doprowadził do radykalnych działań ze strony firm. Forvia, producent desek rozdzielczych i układów wydechowych, zapowiedział likwidację 10 000 miejsc pracy do 2028 roku. Michelin zamknęło dwie francuskie fabryki opon, co dotknęło ponad 1200 pracowników. Natomiast OPMobility otworzyło zakład w USA, szukając wzrostu poza Europą.

Branża apeluje o przemyślenie europejskich regulacji dotyczących emisji spalin, które powodują presję na producentów i dostawców. Eksperci wzywają również do lepszego wsparcia transformacji w kierunku elektromobilności, aby zachować konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

W Polsce, branża motoryzacyjna jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki, generując około 10% PKB. Wartość produkcji sektora motoryzacyjnego w Polsce wynosi około 120 miliardów złotych rocznie. Jednakże, kryzys w sektorze dostawców części motoryzacyjnych może mieć negatywne skutki na całą branżę.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Kantar Polska pokazują, iż 60% Polaków uważa, iż sytuacja w Polsce jest niepewna, co może również wpływać na spadek popytu na części samochodowe.

Wobec kryzysu w sektorze dostawców części motoryzacyjnych, eksperci wzywają do szybkiego podejmowania działań, aby zapobiec dalszemu spadkowi popytu i zlikwidowaniu miejsc pracy. kooperacja między firmami, rządem i organizacjami branżowymi jest niezbędna, aby znaleźć rozwiązanie kryzysu i zachować konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

More here:
Polski przemysł motoryzacyjny w kryzysie: co dalej?

Idź do oryginalnego materiału