RTX z miliardowymi kontraktami – Pratt & Whitney wyprodukuje silniki F135
Firma poinformowała we wtorek, iż Pratt & Whitney, należący do koncernu RTX, otrzymał kontrakt o wartości 2,8 mld USD na produkcję silników F135. To jedyny układ napędowy dla wszystkich trzech wersji myśliwca F-35 Lightning II.
Silnik F135 uznawany jest za najpotężniejszy i najbardziej zaawansowany silnik myśliwski w historii. Z dopalaczem generuje ponad 40 000 funtów ciągu, zachowuje wyjątkowo niską wykrywalność oraz zapewnia światowej klasy gospodarkę cieplną. w tej chwili ponad 1 300 silników F135 napędza globalną flotę F-35, która na początku 2025 r. przekroczyła milion godzin w powietrzu.
Wieloletnia umowa ramowa z DLA
1 sierpnia 2025 r. RTX podpisał także odrębną 20-letnią umowę ramową z Defense Logistics Agency (DLA) o wartości do 50 mld USD. Kontrakt obejmuje produkcję kompletnych systemów, części zamiennych, usługi wsparcia i inne rozwiązania dla Armii USA, DLA oraz Pentagonu. Umowa obowiązuje do 31 lipca 2045 r.
Współpraca w Europie przy produkcji Stingera
Rozszerzając swoją obecność w sektorze obronnym, Raytheon (z grupy RTX) oraz Diehl Defence podpisały 19 sierpnia 2025 r. memorandum o współpracy w zakresie produkcji kluczowych elementów pocisku Stinger w Europie. Inicjatywa ma zaspokoić rekordowo wysokie zapotrzebowanie na ten sprawdzony w boju system ziemia–powietrze, używany w tej chwili przez 24 państwa, w tym 10 członków NATO.
Nowy kontrakt na pociski Standard Missile 2
13 sierpnia 2025 r. Raytheon otrzymał od Marynarki Wojennej USA kontrakt wart 258,74 mln USD na projektowanie, produkcję i rozwój pocisku Standard Missile 2 (SM-2) Block IIICU All Up Round. Umowa została przyznana w trybie bezprzetargowym i zawiera opcje, które mogą podnieść jej łączną wartość do 263,14 mln USD. Prace mają zakończyć się we wrześniu 2031 r.
Modernizacja F135 i spojrzenie w przyszłość
Z myślą o przyszłych wymaganiach platformy F-35, Pratt & Whitney opracował projekt Engine Core Upgrade (ECU). Modernizacja łączy najnowsze technologie napędowe, by unowocześnić flotę samolotów 5. generacji i jednocześnie stworzyć pomost do programu Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP), przewidzianego dla myśliwców 6. generacji.
Pratt & Whitney w Rzeszowie – polski wkład w światowy program
Warto podkreślić, iż Pratt & Whitney Rzeszów jest jednym z kluczowych ośrodków produkcyjnych i inżynieryjnych koncernu w Europie. W zakładach w Rzeszowie powstają komponenty do silników lotniczych, w tym także elementy jednostki F135. Firma od lat rozwija działalność w Polsce, zatrudniając kilka tysięcy pracowników i stale inwestując w nowoczesne technologie.
Polski oddział pełni istotną rolę w globalnym łańcuchu dostaw RTX, co oznacza, iż realizacja nowych kontraktów – takich jak ten dotyczący F135 – może przełożyć się na dodatkowe zlecenia, rozwój kompetencji inżynieryjnych oraz miejsca pracy w Rzeszowie i regionie Podkarpacia.