Włoski producent pojazdów użytkowych Iveco zostanie sprzedany nowym właścicielom. Dział obronny zostanie sprzedany włoskiemu partnerowi Rheinmetall, firmie Leonardo, z którą firma z Düsseldorfu współpracuje już w zakresie budowy czołgów, za kwotę 1,7 mld euro, ogłosiło Iveco w środę. Transakcja ma zostać sfinalizowana najpóźniej do marca 2026 roku.
Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall chce zapewnić sobie znaczną część tego udziału: firma prowadzi wyłączne negocjacje z Leonardo w sprawie przejęcia działu ciężarówek wojskowych Iveco, poinformowała agencja Reuters. Pozostała część działu ciężarówek cywilnych Iveco zostanie jednak sprzedana indyjskiemu rywalowi, Tata Motors, za 3,8 miliarda euro.
Za sprzedażą stoi główny akcjonariusz Iveco, holding Exor należący do włoskiej rodziny Agnelli . Zamierza on zaoferować firmie Tata swoje 27% udziałów i 43% praw głosu. Akcjonariusze Iveco otrzymają początkowo specjalną dywidendę w wysokości od 5,50 do 6 euro za akcję ze sprzedaży działu obronnego, a Tata zapłaci następnie 14,10 euro za akcję za pozostały udział.
Nie zostało to jednak dobrze przyjęte przez inwestorów: akcje Iveco były ostatnio notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Mediolanie po 18,35 euro, co oznacza spadek o prawie 3 procent.
Rheinmetall w rozmowach z Leonardo
Leonardo zamierza zbadać możliwości współpracy z Rheinmetall w zakresie sprzętu wojskowego, ogłosił włoski koncern zbrojeniowy. Iveco ogłosiło w maju, iż do końca roku wydzieli lub sprzeda swój dział obronny. Według wcześniejszych informacji poufnych, złożono trzy oferty na przejęcie dywizji: wspólną ofertę Leonardo i Rheinmetall, jedną od francusko-niemieckiego producenta czołgów KNDS oraz jedną od Grupy Czechosłowackiej (CG).
Leonardo wygrało wyścig i już prowadzi negocjacje ze swoim niemieckim partnerem. „W związku z ogłoszonym przejęciem Iveco Defence Vehicles przez Leonardo, Rheinmetall prowadzi z Leonardo rozmowy na wyłączność dotyczące potencjalnego przejęcia działu pojazdów logistycznych obecnej firmy Iveco Defence Vehicles przez Rheinmetall” – wyjaśnił rzecznik Rheinmetall w odpowiedzi na zapytanie agencji Reuters.
Według Leonardo, Iveco Defence osiąga łączną sprzedaż na poziomie 1,1 miliarda euro, z czego 47 procent generowane jest w krajach europejskich, z wyłączeniem Włoch. 25 procent sprzedaży pochodzi właśnie stamtąd. Branża ciężarówek wojskowych generuje roczną sprzedaż na poziomie nieco poniżej pół miliarda euro. Iveco Defence zatrudnia około 2000 osób. Jeden z pięciu zakładów znajduje się w Ulm w Badenii-Wirtembergii.
Zainteresowane organy antymonopolowe
Rheinmetall oferuje już szeroką gamę systemów ciężarówek dla operacji wojskowych i ma silną pozycję w tym segmencie. Organy antymonopolowe mogą zatem również przyjrzeć się bliżej umowie. W 2024 roku firma podpisała umowę ramową z niemieckimi siłami zbrojnymi (Bundeswehrą) na dostawę ciężarówek: obejmuje ona do 6500 pojazdów o wartości do 3,5 miliarda euro. Rheinmetall znajduje się również na ścieżce szybkiego wzrostu w obliczu konsekwencji rosyjskiej inwazji na Ukrainę i późniejszego przezbrojenia armii państw zachodnich.
Notowana na DAX spółka nawiązała już z Leonardo wspólny projekt budowy czołgów, który ma przynieść kontrakty z włoską armią o wartości miliardów dolarów. Prezes Rheinmetall, Armin Papperger (62), stwierdził, iż postrzega to wspólne przedsięwzięcie jako pierwszy krok w kierunku konsolidacji branży. Podstawą nowych systemów będą czołg podstawowy Panther i bojowy wóz piechoty Lynx firmy Rheinmetall, które Leonardo uzupełni o własną technologię.
Rodzina Agnelli, na czele której stoi John Elkann (49), to jedna z największych dynastii przemysłowych na kontynencie. Jego przodkowie zbudowali Grupę Fiata, stając się globalną marką. w tej chwili Agnelli są głównymi udziałowcami holenderskiego giganta elektronicznego Philipsa i giganta motoryzacyjnego Stellantisa. Sam Elkann jest przewodniczącym rady nadzorczej Ferrari, w którym rodzina posiada 20% udziałów. „Manager Magazin” rozmawiał z negocjatorem o jego strategii.