Dlaczego jest to ważne?
Na początku roku patrolowiec Tornado namierzył rosyjski okręt podwodny „Noworosyjsk” na południe od Balearów na Morzu Śródziemnym – poinformowała armia w komunikacie, cytowanym przez agencję EFE. Okręt płynął ze wschodniej części Morza Śródziemnego do północnej Europy. Hiszpańska jednostka śledziła rosyjski okręt do momentu, aż dotarł on do wód nadzorowanych przez Portugalię, a następnie do Francji.
Z jakiego prawa korzystają rosyjskie okręty?
Okręty rosyjskie korzystały z prawa nieszkodliwego przepływu, tj. prawa wszystkich statków do szybkiego i nieprzerwanego przepływu przez morze terytorialne, pod warunkiem, iż nie narusza to pokoju, porządku lub bezpieczeństwa państwa nadbrzeżnego. Rosja posiada w Syrii dwie bazy – morską i lotniczą, których los po upadku reżimu Baszszara al-Asada pozostaje niepewny. Turecki minister spraw zagranicznych Hakan Fidan poinformował w piątek, iż większość rosyjskich samolotów i okrętów opuściła bazy w Syrii.
Jakie okręty płyną przez Cieśninę Gibraltarską?
Pod koniec września dziennik „El Pais” podał – powołując się na źródła w ministerstwie obrony – iż liczba rosyjskich okrętów wojennych przepływających przez Cieśninę Gibraltarską wzrosła o połowę w porównaniu do tego samego okresu w 2023 r. Choć resort nie podał dokładnych liczb, to według dziennika mowa była o „kilkuset” okrętach z bronią lub materiałami wojskowymi na pokładzie, które płyną z portów w Królewcu i Petersburgu do rosyjskiej bazy morskiej w zachodniej części Syrii.
Pod koniec ubiegłego roku wskutek wybuchu w maszynowni zatonął na Morzu Śródziemnym rosyjski kontenerowiec Ursa Major. W wyniku zdarzenia dwie osoby zginęły, a 14 członków załogi zostało uratowanych przez hiszpańskie służby. Spółka Oboronlogistics, będąca właścicielem jednostki i podlegająca rosyjskiemu ministerstwu obrony, stwierdziła, iż zatonięcie statku miało być skutkiem „ataku terrorystycznego”.
Według danych Salvamento Maritimo służby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo na hiszpańskich wodach, przez Cieśninę Gibraltarską, położoną pomiędzy Europą a Afryką, przepływa około 70 tys. statków rocznie.
Czytaj więcej: