Grupa Śnieżka opublikowała wyniki finansowe za 2024 rok. Pomimo trudnej sytuacji makroekonomicznej i spadku przychodów, spółka poprawiła rentowność brutto ze sprzedaży oraz zwiększyła udziały na kluczowych rynkach – polskim i ukraińskim.
W 2024 roku Grupa Śnieżka osiągnęła 798,4 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o 6,9% w porównaniu z 2023 rokiem. Wynik EBITDA wyniósł 142,8 mln zł (spadek o 10,4% r/r), a zysk netto sięgnął 72,1 mln zł – o 13,6% mniej niż rok wcześniej.
Spadek wyników to efekt niższego wolumenu sprzedaży w całej branży, na co wpłynęły m.in. wysokie stopy procentowe, ograniczony wzrost realnych wynagrodzeń i umocnienie złotego względem forinta i hrywny. Mimo to, jak podkreśla prezes zarządu Śnieżki Piotr Mikrut, firmie udało się poprawić rentowność brutto dzięki optymalizacji procesów, skutecznemu zarządzaniu kosztami i rosnącemu udziałowi produktów premium w ofercie.
– Rok 2024 przyniósł trudne warunki rynkowe, które miały znaczący wpływ na całą branżę. Pomimo tych wyzwań poprawiliśmy rentowność brutto, co jest efektem wielu działań operacyjnych i strategicznych – komentuje Mikrut.
Rentowność EBITDA wyniosła 17,9%, co oznacza spadek o 0,7 punktu procentowego, jednak – jak zaznacza zarząd – wciąż pozostaje to dobry wynik na tle branży.
Spadek na Węgrzech, stabilność w Polsce
Sprzedaż krajowa przyniosła 576,8 mln zł, co stanowi 72,2% całkowitych przychodów Grupy. To spadek o 2,4% w porównaniu z rokiem 2023. Wyraźniejsze spadki zanotowano na rynku węgierskim – o 19,8% r/r (do 102,8 mln zł), oraz ukraińskim – o 8,9% r/r (do 80,6 mln zł).
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosły o 8,5%, do poziomu 286,5 mln zł. Jednocześnie nakłady inwestycyjne Grupy (CAPEX) wyniosły 30,5 mln zł, co jest wartością o niemal 25% niższą od planowanej. Firma podtrzymuje strategię utrzymania poziomu CAPEX na poziomie amortyzacji.
– Po zakończeniu dużego cyklu inwestycyjnego, obecne nakłady skupiają się na stabilizacji i utrzymaniu operacyjnym. Jesteśmy dobrze przygotowani na poprawę warunków rynkowych, dzięki nowoczesnym procesom i silnym markom – podsumowuje prezes Śnieżki.
(Smol)