Trwają prace przy budowie tunelu na S19. W przyszłości usprawni to dojazd w Bieszczady

wbieszczady.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: Trwają prace przy budowie tunelu na S19. W przyszłości usprawni to dojazd w Bieszczady | foto GDDKiA


Obecnie kierowcy udający się z Rzeszowa w stronę Bieszczadów muszą korzystać z sieci dróg krajowych, wojewódzkich, a miejscami także powiatowych. Według wyliczeń Google Maps, trasa z Rzeszowa do Cisnej (około 130 kilometrów) zajmuje średnio 2,5 godziny. Powstanie odcinka S19 z tunelem w Babicy pozwoli skrócić czas podróży, zapewniając chociażby szybsze połączenie z okolicami Miejsca Piastowego. W praktyce oznacza to, iż dostęp do Bieszczadów może stać się łatwiejszy i bardziej komfortowy.

Produkcja elementów obudowy zakończona

W zakładzie prefabrykacji w Lutoryżu od marca 2023 roku trwała produkcja segmentów obudowy tunelu. W ciągu kilkunastu miesięcy powstało 22 700 elementów.

  • Tunel w Babicy będzie zabezpieczony przez ponad 2230 pierścieni.
  • Każdy pierścień składa się z 10 prefabrykowanych segmentów.
  • Do ich wytworzenia zużyto około 118 tysięcy metrów sześciennych betonu.
  • Dziennie powstawało średnio 50 segmentów, co odpowiada pięciu kompletnym pierścieniom.
Zobacz też:
W kierunku Bieszczadów mają pojechać nowe pociągi. Tak będzie wyglądać Impuls PKP Intercity

Waga jednego pierścienia to 132 tony, a pojedynczego segmentu – do 14 ton. Do produkcji użyto betonu klasy C50/60, a w newralgicznych miejscach betonu wyższej klasy C60/75.

Proces technologiczny

Cykl produkcyjny jednego prefabrykatu trwał około 8–9 godzin, od przygotowania formy po gotowy element. Kluczową rolę odgrywała komora naparzania, w której elementy dojrzewały przez 6–8 godzin, co pozwalało skrócić czas uzyskania wymaganej wytrzymałości betonu. W proces zaangażowanych było blisko 60 osób – 18 pracowników obsługi linii produkcyjnej oraz około 40 osób zajmujących się przygotowywaniem koszy zbrojeniowych.

Produkcja elementów obudowy prowadzona była w specjalnie przygotowanej hali w Lutoryżu, która w przyszłości zostanie przekształcona w Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Parametry obiektu to: długość: 126,24 m, szerokość: 43,90 m oraz kubatura: ponad 50 tysięcy metrów sześciennych. Hala wyposażona była w cztery suwnice (największa o udźwigu 60 ton), linię produkcyjną oraz węzeł betoniarski. Obok powstał plac składowy mogący pomieścić 550 kompletnych pierścieni.

Tunel i cała inwestycja

Budowany odcinek S19 Rzeszów Południe – Babica liczyć będzie ponad 10 kilometrów. Droga zaprojektowana została w przekroju dwujezdniowym – po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W ramach inwestycji powstanie także węzeł Babica typu „trąbka”, 6 estakad, 2 wiadukty nad S19, przejazd bezkolizyjny nad linią kolejową w ciągu DK19, 3 przejścia dla zwierząt oraz przejazd pod drogą ekspresową.

Fot. GDDKiA

Najważniejszym elementem całego odcinka jest tunel o długości 2255 m. Będzie on składał się z dwóch naw, każda z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym. Nawami połączonych zostanie 15 przejść poprzecznych oraz dodatkowy przejazd awaryjny.

Do budowy tunelu wykorzystuje się maszynę TBM (Tunnel Boring Machine) o średnicy tarczy 15,2 m. Urządzenie drąży tunel i równocześnie układa elementy żelbetowej obudowy.

Dodatkowa infrastruktura

Inwestycja obejmuje także budowę pierwszego w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – jedno przy MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów), a drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Idź do oryginalnego materiału