Parlament Europejski przyjął przepisy wprowadzające cyfrowe prawo jazdy w całej Unii Europejskiej. Nowe regulacje mają pomóc zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach, która w tej chwili wynosi prawie 20 tysięcy osób rocznie.
Kierowcy będą musieli przejść bardziej wymagające szkolenia obejmujące systemy wspomagania jazdy i zagrożenia związane z martwym polem. Egzaminy sprawdzą także wiedzę o bezpiecznym korzystaniu z telefonu oraz ochronie pieszych i rowerzystów.
Nowe zasady dla młodych kierowców
Okres próbny dla początkujących kierowców ma trwać co najmniej dwa lata. W tym czasie będą oni podlegać surowszym karom za jazdę po alkoholu, brak pasów bezpieczeństwa lub nieprawidłowe przewożenie dzieci.
17-latkowie będą mogli uzyskać prawo jazdy kategorii B, ale do osiągnięcia pełnoletności będą musieli prowadzić samochód wyłącznie pod nadzorem doświadczonego kierowcy. Ta zmiana ma na celu stopniowe wprowadzanie młodych ludzi w świat motoryzacji.
Ułatwienia dla kierowców zawodowych
Nowe przepisy mają także rozwiązać problem braku kierowców zawodowych w Europie. Prawo jazdy kategorii C będzie można uzyskać już od 18. roku życia, a kategorii D od 21. roku życia.
Cyfrowe prawo jazdy będzie dostępne w aplikacji mobilnej obok tradycyjnego dokumentu papierowego. Rozwiązanie to ma ułatwić kontrole i zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.
Współpraca między krajami UE
W przypadku cofnięcia lub zawieszenia uprawnień do jazdy, informacje o zakazie będą przekazywane między krajami UE. Dotyczy to najpoważniejszych wykroczeń, takich jak jazda pod wpływem alkoholu czy narkotyków, spowodowanie śmiertelnego wypadku czy przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h.
"Do 2030 roku nowa dyrektywa w sprawie prawa jazdy wprowadzi cyfrowy dokument, a szkolenie kierowców obejmie więcej elementów dotyczących bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów" - podkreśliła europosłanka Jutta Paulus (Zieloni).
Wdrożenie nowych przepisów
Przyjęte przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Państwa członkowskie będą miały trzy lata na wdrożenie zmian do prawa krajowego.
Nowelizacja jest częścią pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego ambitnym celem jest ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych na europejskich drogach do zera do 2050 roku.
Źródła wykorzystane: "PAP" Uwaga: Ten artykuł został stworzony przy użyciu Sztucznej Inteligencji (SI).