Trwają prace przy budowie ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Zaawansowanie prowadzonych robót osiągnęło poziom około 42 procent. W ramach tej inwestycji powstaje węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988.
Zakres tych prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym również tunelu o długości 2,2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
Centrum Zarządzania Tunelem, Miejsca Obsługi Podróżnych i lądowiska dla śmigłowców
Powstanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna drążony jest przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. Pracuje ona w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych (flisz karpacki). Wykrycie obecności metanu wymusiło konieczność dostosowania tej maszyny do robót w takich oraz zmiany rozwiązań projektowych w zakresie drogowego tunelu.
Maszyna wydrążyła ponad 150 m tunelu, budowane są estakady i powstaje wiadukt
Maszyna TBM musiała zostać przeprojektowana, by spełniać wymogi unijnej dyrektywy ATEX, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Maszyna TBM rozpoczęła pracę 11 lipca br. i dotąd wydrążyła ponad 150 metrów tunelu.
Na pozostałej części odcinka wykonawca kontynuuje prace budowlane. W branży drogowej zaawansowanie rzeczowe wynosi 65 procent. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej odcinka S19 z Rzeszowa Południe do Babicy i dodatkowych jezdniach.
Trwają też prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 82 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce ES-1, Mogielnicy ES-5 i Lutoryżu ES-7, a także na estakadach i wiadukcie nad koleją w Babicy, gdzie prowadzone są prace wykończeniowe. Na estakadzie ES-9 w Lutoryżu wykonywany jest ustrój nośny. Aktualnie realizowane są prace związane z wyposażeniem obiektów.
Zaawansowanie robót na całym ponad 10-kilometrowym odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica to ok. 42 proc. Zgodnie z planem ten fragment ekspresówki ma być gotowy w styczniu 2028 r.