Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie

polska-zbrojna.pl 13 godzin temu

56 ciężkich pojazdów gąsienicowych, przede wszystkim czołgów Leopard 2PL, stacjonuje już w dwóch nowoczesnych garażach, które właśnie oddano do użytku w 10 Brygadzie Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Na tym jednak nie koniec. Jednostka szykuje się do budowy kolejnych dwóch takich obiektów. Będą w nich miejsca w sumie dla 55 ciężkich pojazdów.

Koszt inwestycji w 10 Brygadzie Kawalerii Pancernej w Świętoszowie to kilkanaście milionów złotych. Wykonawcą była firma Baumar, a inwestorem Rejonowy Zarząd Infrastruktury we Wrocławiu. W garażach, oddanych do użytku pod koniec maja, zaparkowały już Leopardy. – Budowa dodatkowych garaży dla sprzętu bojowego jest niezbędna i stanowi najważniejszy element rozbudowy zaplecza logistycznego jednostki – tłumaczy rzecznik prasowy brygady, kpt. Agata Rolnik.

Inwestycje w zaplecze garażowe dla pojazdów gąsienicowych w świętoszowskiej brygadzie realizowane są od 2018 roku. w tej chwili jednostka ma już trzy nowoczesne obiekty tego typu. niedługo ma ruszyć budowa kolejnych dwóch (jednego na 28 pojazdów i drugiego na 27) wraz z zapleczem socjalnym dla żołnierzy. – Garaże są uniwersalne. Bramy o wymiarach 4,6 x 5,0 m pozwalają na garażowanie wszystkich rodzajów sprzętu ciężkiego, który jest na wyposażeniu brygady. Zastosowany napęd podnoszenia i opuszczania umożliwia ich działanie w przypadku zaniku zasilania elektrycznego – dodaje rzecznik.

REKLAMA

Świętoszowskie garaże są konstrukcjami lekkimi, stalowymi, obudowanymi płytą warstwową odporną na występowanie drgań i hałasu – co zapewnia większą wytrzymałość budynku usytuowanego w niewielkiej odległości od obiektów poligonowych (niweluje oddziaływanie drgań i fali uderzeniowej spowodowanych wybuchami). Budynki są wyposażane w szereg odbojów betonowych, chroniących ściany garażowe od uderzeń ciężkich pojazdów. Zastosowana wewnątrz, wspomagana mechanicznie, wentylacja grawitacyjna w znaczący sposób podnosi bezpieczeństwo użytkowania. Po uruchomieniu kilku pojazdów jednocześnie oraz przekroczeniu dopuszczalnego stężenia tlenku i dwutlenku węgla wewnątrz garażu włącza się automatycznie układ wyciągowy usuwający spaliny poprzez wywietrzak. Z kolei nawiew powietrza w momencie mechanicznego wywiewu odbywa się poprzez automatycznie otwierane świetliki nawiewne.

Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne garaży opiera się na oprawach ledowych, jednak garaże mają również zainstalowane świetliki w połaci dachowej, co umożliwia dostęp światła dziennego i znaczne obniżenie zużycia energii elektrycznej w trakcie użytkowania.

Garaże w Świętoszowie budowane są w dwóch wariantach – z częścią socjalną i bez. Na zaplecze socjalne dla żołnierzy składają się toalety (damska i męska) oraz stołówka.

Leopardy 2PL, które stacjonują w 10 Brygadzie Kawalerii Pancernej, to zmodernizowana i dostosowana do potrzeb Wojska Polskiego wersja niemieckich czołgów Leopard 2A4. Dzięki unowocześnionemu systemowi kierowania ogniem, wzmocnionemu opancerzeniu oraz nowoczesnej optoelektronice, pojazdy te stanowią jeden z filarów polskich wojsk pancernych. Ich obecność znacząco zwiększa potencjał bojowy jednostki, a odpowiednie zaplecze techniczne, w tym garaże, jest najważniejsze dla ich sprawnego funkcjonowania i utrzymania w gotowości operacyjnej.

Marcin Moneta
Idź do oryginalnego materiału