Porozumienie pomiędzy spółkami Leonardo i Baykar zostało podpisane w Rzymie 6 marca. Dokument ma być pierwszym krokiem do powołania włosko-tureckiej spółki Joint Venture, która ma się specjalizować w produkcji dużych bezzałogowych systemów latających (bsp). Efektem współpracy ma być stworzenie nowej platformy bazującej na płatowcu Baykara, który zostanie wyposażony w systemy i uzbrojenie dostarczane przez Leonardo. ( Bezzałogowiec Leonardo Falco Xplorer bliżej lotów w cywilnej przestrzeni powietrznej )
W ramach umowy, którą podpisali Selçuk Bayraktar oraz Roberto Cingolani obie społki mają wspólnie zawalczyć o europejski rynek bezzałogowców oraz samolotów 6. generacji, którego wartość jest szacowana na 100 miliardów Euro / Zdjecie: Leonardo
Jak zapewnił dziennikarzy Roberto Cingolani, Prezes Zarządu Leonardo: Z Baykar tworzymy nowego gracza w dziedzinie technologii bezzałogowych, który będzie odgrywał coraz bardziej kluczową rolę w przyszłości obronności. Dziś zawieramy nowy, międzynarodowy sojusz, który stanowi znaczący krok naprzód w rozwoju systemów bezzałogowych, otwierając nowe możliwości rynkowe, zwłaszcza w Europie. Przemysł obronny stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami, takimi jak systemy bezzałogowe, sztuczna inteligencja, myśliwce szóstej generacji, cyberbezpieczeństwo i przestrzeń kosmiczna. W tym kontekście jesteśmy przekonani, iż kooperacja technologiczna jest zarówno konieczna, jak i pilna, aby przyspieszyć postęp i zapewnić globalne bezpieczeństwo.
Jak dowiedziała się Redakcja MILMAG rozwijane mają być nowe platformy kasy MALE (Medium-altitude long-endurance, operujące na średnich wysokościach i o zwiększonej długotrwałości lotu) o poprawionych parametrach. Pierwszy projekt ma bazować na konstrukcji Bayraktar Akıncı, czyli 12-metrowego bezzałogowca o masie startowej 5,5 t. Bsp ma zostać wyposażony w systemy łaczności, elementy sztucznej inteligencji, zasobniki rozpoznawcze oraz zaawansowane systemy uzbrojenia które ma dostarczyć i certyfikować Leonardo. ( Produkcja seryjna bsl Baykar Akıncı, Leonardo zaprezentowała bezzałogowego Proteusa)
Selçuk Bayraktar, Prezes Zarządu Baykar oświadczył, że: Jako światowy lider w rozwoju, produkcji i eksporcie uzbrojonych dronów, Baykar zawsze koncentrował się na przesuwaniu granic innowacji w lotnictwie bezzałogowym. Uznane globalnie kompetencje Leonardo w rozwijaniu systemów C4I oraz jego zaawansowane zaplecze technologiczne oparte na sztucznej inteligencji sprawiają, iż ta kooperacja nabiera jeszcze większego znaczenia. To strategiczne partnerstwo z Leonardo stanowi najważniejszy krok w rozszerzaniu naszego technologicznego zasięgu i umacnianiu naszej obecności na świecie. Baykar połączy technologie oparte na etycznej sztucznej inteligencji z ogromnym potencjałem Leonardo w dziedzinie AI, aby opracować rozwiązania nowej generacji, które zdefiniują przyszłość bezzałogowych systemów powietrznych. Razem ta synergia zapewni przewagę powietrzną opartą na sztucznej inteligencji w przyszłości.
Selçuk Bayraktar odpowiadając na pytanie Redakcji MILMAG dotyczące doświadczeń zgromadzonych podczas operacji na Ukrainia podkreślił, iż Baykar podczas wieloletniej współpracy z Ukraińcami zdobył wiele doświadczeń. Podkreślił iż podczas wojny bsp Bayraktar TB2 pomogły ocalić wiele żyć ludzkich, a sama spółka w tej chwili buduje zakłady w Kijowie. ( Bezzałogowce Baykar Makina na Saha Expo 2024 )
Obecnie nowa spółka joint venture planuje oferować swoje produkty nie tylko na rynku europejskim ale też globalnie. Sam proces łączenia technologii dwóch udziałowców oraz opracowanie pierwszych rozwiązań powinien, zgodnie z obecnymi założeniami, zająć 12-18 miesięcy. Z tego 6 miesięcy ma zająć unifikacja a reszta czasu będzie przeznaczona na opracowanie demonstratora, najprawdopodobniej opartego na płatowcu Bayraktar Akıncı. Nie wykluczone, ze opracowany system będzie mógł współdziałać z samolotami 6. generacji rozwijanymi w ramach programu GCAP. ( Turecki Baykar Makina przejmuje włoskiego Piaggio Aerospace )