Meta kończy z reklamami politycznymi w UE od października

upday.com 14 godzin temu

Meta ogłosiła zakończenie wyświetlania reklam politycznych na Facebooku i innych swoich platformach w Unii Europejskiej. Decyzja jest odpowiedzią na nowe, restrykcyjne przepisy UE dotyczące przejrzystości i targetowania reklamy politycznej. Nowe rozporządzenie ma wejść w życie od 10 października.

Firma Meta w oficjalnym oświadczeniu wyjaśniła, iż polityczne reklamy na Facebooku i innych platformach zostaną wycofane z powodu zbyt restrykcyjnych przepisów rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej (TTPA). Według koncernu przepisy przyjęte przez Parlament Europejski i Radę UE wprowadzają «niewykonalne wymogi i niepewność prawną».

Meta ostrzegła, iż TTPA ograniczy możliwości reklamodawców w zakresie dotarcia do odbiorców i sprawi, iż odbiorcy będą widzieć mniej istotne treści. Firma jednocześnie zapewniła, iż decyzja nie wpłynie na możliwość dyskusji i zamieszczania politycznych treści przez polityków i innych użytkowników.

Google również rezygnuje z reklam

Koncern podkreślił, iż nie jest jedynym, który podjął takie decyzje. Meta wskazała na ogłoszenie Google'a z ubiegłego roku, który również zapowiedział odejście od reklam politycznych w UE.

Krytykowane przez Metę rozporządzenie zostało przyjęte w marcu 2024 roku i jest próbą zharmonizowania przepisów w UE dotyczących technik targetowania reklam wyborczych. Firmy takie jak Meta wykorzystują do tego dane i metadane użytkowników, co ma sprawić, iż reklama dotrze do ludzi, którzy są nią zainteresowani.

Nowe przepisy zwiększą przejrzystość

Nowe przepisy mają ustanowić szereg warunków, pod którymi targetowanie byłoby dozwolone. Rozporządzenie ma również zwiększyć przejrzystość na temat pochodzenia i finansowania reklam politycznych.

Z Waszyngtonu Oskar Górzyński (PAP) Uwaga: Ten artykuł został zredagowany przy pomocy Sztucznej Inteligencji.

Idź do oryginalnego materiału